Senaste nytt

Mystisk uppgradering med optiontown

JohannesE

Medlem
Hej!

Var i helgen med om en väldigt förvirrad resa EWR - ARN med SAS. Bakgrunden var att jag bokat en multileg med CO då jag behövde flera stopp runt om i USA under den 10 dagar långa resan. Därmed blev jag först bokad på CO flighten EWR - ARN innan jag i efterhand bytte till SAS flighten ett antal dagar innan avresa. Jag satt således med ett bokningsnummer med United för hemresan fast hela resan var bokad med CO och jag flög SAS så i slutändan satt jag alltså med ett bokningsnummer för mina initiala CO flighter, ett United nummer för hemresan samt ett SAS nummer då SAS trafikerade EWR - ARN flighten.

Jag uppgraderade sedan hemresan med optiontown och såg att de drog pengarna, angav såklart SAS bokningsnumret. Mina två kollegor gjorde samma sak med undantaget att de bokade hemresan direkt via SAS. Ett par dagar innan hemresan fick de mail från OT om att de blivit uppgraderade men angående min uppgradering var det tyst trots att jag var först ut att beställa den.

Jag provade då att ange mitt bokningsnummer igen på optiontown och deras site sa då att jag redan var uppgraderad till business. Så när vi sedan kom till EWR och skulle checka in så gick vi allihop fram till incheckningsdisken och fick boardingkort i business, förutsatte i och med det att allt var frid och fröjd och att även min uppgradering gått igenom. Jag reagerade dock på att tjejen vid disken ställde lite konstiga frågor som "do you know anybody at the airline" osv.

Boardade planet och satt på 1A i en helt full businesskabin, flygresan gick kanon och jag sov som ett litet barn i min flatbed :)

Men när jag idag loggade in på mitt Eurobonuskonto på SAS.se såg jag att jag enbart fått 4500 poäng för EWR-ARN och detta för en V Economy biljett. Ringde då SAS och frågade varför jag inte fått poäng för en business biljett vilket man ju ska få även om uppgraderingen har gjorts via OT. SAS killen upplyste mig då om att de inte fått någon information från OT om att jag blivit uppgraderad till business.

Frågan är nu vad det är som kan ha hänt här. Jag ska också tillägga att jag blev av med det kreditkort OT betalningen var gjord med under resan och således spärrade det, jag ser dock att OT gjorde en dragning redan innan det spärrades så jag tror inte det ska vara problemet?

Jag har heller inte fått mail från OT om att uppgraderingen inte gått igenom utan det har varit helt tyst från deras sida.

Kan det vara så att jag inte var uppgraderad trots allt utan att det var damen vid incheckningen som blev förvirrad av röran kring min bokning och uppgraderade mig manuellt? Vad tror ni?
 

Alx

Medlem
Enklast är väl att ringa kortföretaget och be de svara på om pengarna dragits eller ej? Alternativt be om ett förtida kontoutdrag från kortföretaget! På så sätt får du snabbt och enkelt veta, istället för att spekulera i vad som skett! :)
 
Last edited:

JohannesE

Medlem
Enklast är väl att ringa kortföretaget och be de svara på om pengarna dragits eller ej? Alternativt be om ett förtida kontoutdrag från kortföretaget! På så sätt får du snabbt och enkelt veta, istället för att spekulera i vad som skett! :)

Jag har redan loggat in och kollat det och de har dragit pengarna för uppgraderingen. Men OT fungerar så att de alltid drar pengarna direkt, oavsett om de lyckas uppgradera eller ej, så det i sig säger inte mycket. Det är först senare (en till två veckor) efter en misslyckad uppgradering som de gör en refund nämligen.
 

Alx

Medlem
Då har du svaret inom två veckor! ;) Om det inte går att få kontakt med OT tidigare vill säga?! de kanske har något telefonnummer eller mailadress?

Men eftersom du säger att de redan har bekräftat att du blivit uppgraderad (om än inte via e-mail) är ju den mest troliga orsaken någon brist mellan OT - SAS - EB som gjort att EuroBonus inte fått informationen.
 

Morgan

Medlem
Ring Optiontown och begär rätt poäng. När du ringer är möjliga utfall följande:

* De säger att du inte ska få poäng för den nya bokningsklassen (vilket är HELT fel)
* De pratar fullständigt obegriplig engelska
* De är inte ett dugg intresserade av dig och säger att de ska fixa det utan att något händer
* De hjälper dig och fixar det.

Sannolikheten är ungefär lika stor för alla fyra utfallen så räkna med att det kan ta några telefonsamtal, sen tar det ett par veckor tills rätt poäng kommer in.
 

agehall

Medlem
1) De säger att du inte ska få poäng för den nya bokningsklassen (vilket är HELT fel)
2) De pratar fullständigt obegriplig engelska
3) De är inte ett dugg intresserade av dig och säger att de ska fixa det utan att något händer
4) De hjälper dig och fixar det.

2 kan dock kombineras med de andra. Dock är väl risken stor att de hänvisar till EuroBonus.
 

johanmm

Medlem
Jag hade skapliga problem med ARN-EWR förra året (april), men lite tvärtom. Den var bokad på en United-biljett, men jag fick mail om att allt gick igenom. Dock kunde de inte uppbringa en uppgraderad biljett när jag väl kom till incheckningen (och de hade ingen koll på Optiontown), så det blev att sätta sig bak i bussen. Pengarna kom tillbaka efter en vecka ungefär. Returen gick bra däremot.
 

Gnopps

Medlem
Låt oss få veta hur det går. Jag har haft dåliga erfarenheter av Optiontowns kundservice men det är svårt att veta var felet ligger i det här fallet.
 

JohannesE

Medlem
En helt annan fråga. Vad betalade du för uppgraderingen? Flyger sträckan ibland och vore kul att prova på ngn gång.

Min OT uppgradering på EWR-ARN gick på 330 EUR till businessclass. Men priserna varierar beroende på sträcka.

Min OT uppgradering på EWR-ARN gick på 330 EUR till businessclass. Men priserna varierar beroende på sträcka.

Jag kontaktade OT med information kring mitt bokningsnummer samt det konfirmationsnummer jag fick från dom, de bad mig då om mitt EBB nummer vilket jag skickade i ett svar. Fick svar inom ett par timmar att de hade kontaktat SAS och ett par dagar senare var poängen insatta på mitt Eurobonus.

Så faktiskt väldigt smidigt skött av OT's kundtjänst här, snabba svar och bra agerande!

Dock är nog läxan av den här cirkusen att man får se till att dubbelkolla så att poängen stämmer efter en lyckad uppgradering med OT, fast det kan ju iofs även gälla "vanliga" flygningar också.

Men som jag sa i PM, skulle vara intressant att se vad amadeus säger, om det verkligen var en OT uppgradering eller om det var tjejen i incheckningen som blev förvirrad och uppgraderade mig på plats!
 
Last edited:
Toppen