Senaste nytt

Skottlossning på Los Angeles flygplats

AABack2ARN

Medlem
Ajdå. Kan ju påverka flygplatsen en hel del eftersom trafiken till och från flygplatsen verkar vara avstängd enligt kabc.com

LAX hemsida mår för övrigt inte bra just nu :-(
 

henrik l

Medlem
Har sett lite om det på BBC-world. Det verkar ju vara en av deras hemvävda galningar. Det går väl sådär 1000 sådana per islamistiskt galning i "over there".
 
Jag får tankar på ett spel som heter Call of Duty.
I ett uppdrag så gör man en massaker på en flygplats.

Tänk egentligen hur oskyddade flygplatserna är.
Jag hade med enkelhet kunnat gå in på t.ex Arlanda med ett par automatgevär och kunnat skjuta ihjäl över 100 pers med enkelhet.

Den enda flygplats jag besökt som har säkerhetskontroll för att komma in i själva flygplatsen (terminalen) är IST. Även om det kan tyckas lite drygt så anser jag faktiskt att det skulle vara bra om fler flygplatser hade detsamma men förstår att det kanske inte skulle fungera på de allra största flygplatserna pga extra kostnader.

Edit: Här är spelet och uppdraget jag syftar på. Lens of Truth: Modern Warfare 2 - "No Russian" Airport Mission - YouTube
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Jag får tankar på ett spel som heter Call of Duty.
I ett uppdrag så gör man en massaker på en flygplats.

Tänk egentligen hur oskyddade flygplatserna är.
Jag hade med enkelhet kunnat gå in på t.ex Arlanda med ett par automatgevär och kunnat skjuta ihjäl över 100 pers med enkelhet.

Det är ju i det närmaste omöjligt i ett fritt samhälle att skydda mot just sådant, däremot krävs det ju viss möda att planlägga ett sådant vansinnesdåd så förhoppningsvis hindras man redan tidigt.

Apropå flygplatssäkerhet så har ju även TLV en speciell checkpoint utanför flygplatsen innan man får närma sig terminalen men där är det ju lite speciella omständigheter vad gäller säkergetsläget.
 

Paby

Medlem
På DEL är det omöjligt att komma in utan confirmed itinerary. Det hjälper mot impulsdårar men inte envisa planerande typer. Som sagt, svårt att skydda sig mot allt. Ett samhälle med den ambitionen vill nog ingen ha.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tänk egentligen hur oskyddade flygplatserna är.
Jag hade med enkelhet kunnat gå in på t.ex Arlanda med ett par automatgevär och kunnat skjuta ihjäl över 100 pers med enkelhet.

Flygplatserna är mig veterligen det mest skyddade vi har i det civila samhället, jag tycker snarare bevakningen av dem är fullständigt överdriven. Man kan ändå inte skydda sig mot ensamma galningar.
Och om man föreställer sig att man är en galning som har tillgång till en fungerande automatkarbin (och en hel drös fulla magasin vilket krävs om man ska ta livet av flera hundra personer) så åker man väl inte till en flygplats av alla ställen?
Valfritt storstadscentrum i rusningstid eller tidigt en lördageftermiddag kommer att få mycket större effekt och vara helt obevakat jämfört med våra flygplatser.
 
Toppen