Senaste nytt

Intjäning av miles till Miles&More

A380*G

Medlem
Vad är det som händer med intjäning av miles till M&M? Det har varit justeringar tidigare men det som införs med TK (Turkish Airlines) från årsskiftet är märkligt.

Tolkar man det (så som det antagligen menas) betyder det att earnings är oförändrad, men att 25% av miles man tjänar är status miles, 75% är bara award miles. Vad händer??

Miles & More - Turkish Airlines: Earn miles when you fly
 

Jonas C

Medlem
De vill väl helt enkelt inte att kunderna flyr till Turkish, som redan har ett starkt fotfäste på den tyska marknaden.

Å andra sidan så ger många bokningsklasser mer poäng till M&M än de gör till M&S.
 

Senator

Moderator
Min tolkning är att något har gått käpprätt åt skogen i relationen mellan Turkish och Lufthansa. Det har pågått diskussioner i ett antal år om ett nära samarbete som en motpol till det som Lufthansa känner som sitt största hot: flygbolagen i Mellanöstern.

Lufthansa rent strategisk är numera som ett surt lite barn i sandlådan som pekar på alla andra, men tar lite om inget ansvar själva. I stället för att agera offensivt (best in class, innovativa, kundfokus) så agerar man mer och mer defensivt.

Inget land i Europa har gynnas mer av globaliseringen än Tyskland. Den tyska industrin är världsledande, och Mittelstand är ryggraden i detta. Dock agerar Lufthansa som om dom var fransmän; illiberala, och globalisering är "jobbigt".

Världen har förändrats och Lufthansas kärnkund har hittat alternativen. Låt SAS var ett bra exempel Lufthansa, lägg inte 10-12 år på bestämma er vad ni vill vara. Hitta det nu, och låt det vara en offensive strategi, inte denna sandlådans barnsliga defensive strategi.
 

A380*G

Medlem
M&M gör det jag sagt tydligare, flyger du inte med LH Group i C och F så ska du gå till något annat program...

Jag är med på banan att discounted fares ger låg eller ingen intjöning, men detta är ju bara löjligt. Riktigt dyra full fare tickets ger bara 25% statusmiles.

Jag förlänger snart SEN tom feb 2017 men jag ska ta en rejäl funderare vilket program jag ska satsa på fr.o.m. Q114. Numera är både AF/KL, IAG och EK intressanta för mig. Kanske även EB om de överraskar med EBD.
 

Swisser

Medlem
De tajtar åt på alla håll och kanter!

Jag trodde först att de hade blivit generösa och skulle börja ge 25% M&M executive bonus även på TKs flighter, men så var ju inte fallet. Tur att A380*G tog upp det hela i denna tråd, annars hade jag totalt misstolkat denna "enhancement".
 

AABack2ARN

Medlem
Känns som om dessa enhancements drabbar Star Alliance på alla håll och kanter just nu. Har alliansen blivit lite för stor månne eller är det främst LH Group som är lite gnälliga?
 

Jonas C

Medlem
Lufthansa bekräftade igår att TK är deras näst största konkurrent, efter Emirates. Lite märkligt att det är med i samma allians, om de är så hård konkurrens mellan dem.
 

Senator

Moderator
Lufthansa bekräftade igår att TK är deras näst största konkurrent, efter Emirates. Lite märkligt att det är med i samma allians, om de är så hård konkurrens mellan dem.

Jonas C, skulle vara bra med lite direkt källor till en del av dessa utlåtanden. Jag litar på dig :) men det är alltid bra att ha riktiga källor till så pass "stora ord" om du förstår vad jag menar. "Hear, hear I say, not hearsay"
 
Toppen