Senaste nytt

Nordiska flygbolag behöver hundratals flygplan

Jacob

Medlem
Intressant artikel i Dagens Industri idag. Flygplanstillverkaren Airbus ser Norden som en lukrativ marknad och har räknat fram att de nordiska flygbolagen under de närmsta två decennierna till 2030 kommer behöva köpa in 424 nya flygplan till en kostnad av 39 miljarder dollar eller 260 miljarder kronor.

Ökat resande är en anledning men också att många nordiska flygbolag har ganska gamla flygplan som behöver bytas ut.

Givetvis sitter även andra tillverkare som Boeing och Bombardier och räknar på samma sak. Vi får se vem som har mest framgång.

di.se Nordiska flygbolag behöver hundratals flygplan

Här är även den officiella pressreleasen från Airbus:

http://www.cisionwire.se/airbus/r/n...n-okar-med-70-procent-fram-till-2030,c9190149

Lite kul fakta de räknat fram:

-2011 hade de nordiska flygbolagen 302 flygplan.
-Behovet beräknas öka med 2,7 procent per år.
-2030 kommer de nordiska flygbolagen behöva 513 flygplan – en ökning med 70 procent.
-Sammanlagt behövs 424 nya flygplan – hälften för att byta ut gamla plan (213 st), hälften för expansion (211 st).
-365 av de nya flygplanen har en mittgång, 59 är långdistansplan med två mittgångar.
-För Sverige, Danmark och Norge handlar det om 287 respektive 30 nya flygplan.
-Orsaken är att de nordiska länderna är högt utvecklade, med mycket resande.
-Den internationella flygtrafiken är omfattande, och ökar.
-En ökande turism driver på utvecklingen
-Lågkostnadsbolag hjälper till att stimulera tillväxten.
 

rvarttinen

Medlem
Verkligen intressant! Ska bli kul att prova de nya Airbus som SAS beställt. Hoppas det blir fler och bekväma plan inom kort. Måsta säga, skriva,att jag är lite trött på de B737 som körs idag. De beställdes väl från början att gå inrikes?

Men, Bombardier, är inte de baserade i Kanada? Jag vet, är lite petig, men en större tidning torde väl ha ordning på sina fakta, eller är det jag som inte har ordning på mina ...
 

Concorde

Founding Member
Kul, på tiden att SAS byter ut sin flotta. Håller med Homer; DI verkar ha lite för bråttom att publicera titt som tätt. Bombardier är Kanadensiskt.
 
Toppen