Senaste nytt

Nya pass från årsskiftet

Malu

Medlem
Det införs nya pass från årsskiftet. På grund av detta kommer inga ansökningar om nytt pass att tas emot under tiden 26 december 2011 till 2 januari 2012. Det kan också bli lite längre väntetider än normalt, så polisen uppmanar att man söker pass i god tid om man ska ut och resa över jul och nyår. Observera att provisoriska pass under "stängningstiden" bara kan utfärdas i handskriven form och dessa är inte giltiga för inresa i flera länder, bl a USA.

Priset kommer att sänkas från 400 till 350 kronor. Det kommer att bli en ny och säkrare utformning av passen och färgfoto! ;)

Mer info på länken nedan.

Resa efter jul? Sök pass i god tid! - Aktuellt - www.polisen.se

(Jag jobbar lite med detta, så är det något ni undrar så kanske jag kan svara på frågor...)
 

Malu

Medlem
Nu hann jag iväg till MoonCake innan jag läste detta, så det får bli en annan dag! :)

(Börjar bli lite OT Kungsholmen-tråd :)
 

rob74

Medlem
Tack för nyttig info! Jag och flickvännen stod i begrepp att skaffa nya pass till veckan. Då kanske det är bäst att vänta till efter 2 januari.
Min första utlandsresa efter jul är 29 januari, så då borde det inte vara några problem att fixa det till dess.
 

sungtae

Medlem
Lite OT, men är det någon som har koll på giltighetstider på passet för olika länder? Vissa kräver 3 mån och andra 6 mån. Jag har LH-resan till ICN över nyår och mitt går ut 30 apr. Som det verkar räcker det att det täcker max stay (3 mån) och då är det ju lugnt men har inte kunnat hitta nånstans som bekräftar det.
 

Dr. Miles

Expert
Enklaste är att ha åtminstone 6 månader kvar när man kommer in i ett land.
Om ditt pass giltighetstid är mindre än 6 månader, så bör du söka ett nytt pass.
 
Toppen