Senaste nytt

Köpa kaffe för Eurobonus poängen!

India Alpha

Medlem
Erfarenhet från att handla med poäng på sk 861

Är ebg och ville testa att använda SAS nya betalningsmodell onboard. Du kan numer alltså handla mat o dryck för dina poäng. Växlingskursen är inte den bästa, men för dig med mycket poäng gör det inget, och för dig med lite poäng skapar det helt plötsligt ett värde. Sundhetstänkande från SAS.*

Den trevliga flygvärdinnan frågar mig om jag vill ha något. Ja tack, jag vill gärna testa att handla för mina poäng tack säger jag. Innan flighten har jag kontaktat eb helpdesk samt postat en fråga här på bc för att få processen beskriven för mig. Lämnar därför över mitt ebgkort tillsammans med ett visakort. Sedan börjar problemet. Apparaten accepterar inte mitt visa. Vi testar med ett mc. Funkar inte. Med ett visa igen. Inget funkar. Flygvärdinnan testat med mina kort i fem minuter.

Sedan säger hon; Detta går inte. Du får betala kontant. Jag svarar, ta du kaffet, jag har inga kontanter. Då kommer det avgörande, det som visar att SAS är på rätt väg: önskar du något till kaffet, som vi naturligtvis bjuder på säger hon. *Helt naturligt, helt trevligt och ödmjukt. Utan dalt, utan med självsäkerhet och stolthet. Sånt som bara kommer genom erfarenhet och bra styrning. Och genom att ett team känner verksamheten och dess begränsningar och möjligheter.

Hon hade precis likaväl kunnat ställa sig på tvären. Men gjorde det inte. För att hon förstod.*
Och jag gillart!*
 

Alf

Medlem
Det är ju helt under isen att man överhuvudtaget skall behöva betala för kaffet. Det måste kosta mer att administrera betalningen med poäng.
Jag kommer allttid att tycka förbaskat illa om att behöva betala för detta när jag har en fullprisbiljett på inrikes med SAS.
Likaså skall det vara fritt utrikes rutter.
 
Det är faktiskt så det bör se ut i sådana här fall. SAS är på väg åt rätt håll i service där.

(Jag tycker självklart också att kaffe skall vara gratis...)
 
Idag när jag flög från SDL till ARN satte bredvid mig en kille som ville betala sin macka med EB Poängen. SK erbjöd kaffe på grund av vi var försenad pga dimma. Jag undrade varför killen använde poängen och han svarade "Reser så sällan att poängen räcker inte till en bonus resa så hellre använder poängen onboard för att handla". Så det finns folk som inte jagar poäng för att boka bonus resor. :) Han tyckte att denna en bra förbättring av EB programmet.

PS: Maskinen som flygvärdinnan använde funkade snabbt och smidigt utan några problem.
 
Last edited:

Sakoz

Medlem
Idag när jag flög från SDL till ARN satte bredvid mig en kille som ville betala sin macka med EB Poängen. SK erbjöd kaffe på grund av vi var försenad pga dimma. Jag undrade varför killen använde poängen och han svarade "Reser så sällan att poängen räcker inte till en bonus resa så hellre använder poängen onboard för att handla". Så det finns folk som inte jagar poäng för att boka bonus resor. :) Han tyckte att denna en bra förbättring av EB programmet.

PS: Maskinen som flygvärdinnan använde funkade snabbt och smidigt utan några problem.

Finns det folk som inte jagar poäng? Lägg ägg snart påstår väl någon att jorden är rund också. :D
 

rob74

Medlem
Igår när jag skulle betala macka och kaffe med mitt SAS/Amex-kort frågade flygvärdinnan, för säkerhets skull, om jag ville betala med poäng eller pengar. Jag har ju redan i år bränt 475k, så jag kände mig fattig och betalde med pengar... ;)
Skämt åsido - det enda jag köper för mina poäng är flygbiljetter (helst C/F) och möjligen hotell om det skulle krävas.

Men med nuvarande 25%-regel, så finns det ju de som skulle behöva bosätta sig på flyg för att tjäna ihop till bonusresor, förutsatt att man bara drar in poäng på flyg. Så då är det ju bra att alternativet finns.
 

lnixon

Medlem
Det är ju helt under isen att man överhuvudtaget skall behöva betala för kaffet. Det måste kosta mer att administrera betalningen med poäng.
Jag kommer allttid att tycka förbaskat illa om att behöva betala för detta när jag har en fullprisbiljett på inrikes med SAS.
Likaså skall det vara fritt utrikes rutter.

Kan vi komma överens om att när någon skriver ett glatt och positivt inlägg så är det förbjudet att gnälla i tråden?
 
Toppen