Senaste nytt

Finns det bättre bonuskort än Statoil Mastercard Guld?

Danne

Medlem
Hej,

Är i tagen och ska byta kreditkort då jag vill ha loungeaccess och är inne på ett Mastercard Platinum.

Idag har jag ett Statoil Mastercad Guld (tanka över 1200 liter bränsla och Guld är ditt) och jag har svårt att se att något kreditkort skulle slå det i form av bonus.

Med Statoilkortet har jag 60 dagars kredittid och får 1% bonus på alla köp (exkl kontantuttag) och all bonus utbetalas i kontanter. För mig som har upp emot 600 tkr på kortet per år innebär det 6tkr i handen varje år vilket är betydligt bättre än de bonusvillkor som de flesta andra kort kan prestera.

Så jag funderar om det bästa inte är att behålla Statoilkortet och skaffa ett extra platinum för lounger och bara betala årskostnaden för det, skulle bli typ 6-1,5= 4,5 tkr kvar i bonus per år?

Vad är ert tips? :confused:

Mvh
Danne
 

Morgan

Medlem
1% bonus får du även av t.ex. OKQ8 och Everydaycard.

Själv kör jag Everydaycard, men snart kommer folk i tråden börja tjata om American Express Eurobonus - med 600tkr i spend får du där 120 000 poäng, plus en 2-för-1-voucher, d.v.s. en fri flygning i business till USA för två per år (+skatter), plus en flygning för två inom Norden (+skatter).

Valet är ditt!
 

jth

Medlem
Det går inte att helt säga vad som är det "bästa" kortet. Om man jämför olika typer av poängkort med rena cashbackkort så kan man ju säga att cashbackkorten har en väldefinierad nivå, i ditt fall 6 tkr. Men aldrig mer än så, vilket kan vara en nackdel

Om du istället skulle spendera 600 tkr på tex e SAS-amex kort så får du 20*60000 = 120 000 eurobonuspoäng.
Eftersom du också får en 2-1 voucher, så skulle du kunna använda detta för att flyga 2 personer i business class till Nordamerika eller Asien (om du lägger till 10000 poäng). Två sådana biljetter går väl på åtminstone 50-60000 kr, vilket ju överstiger värdet du får på ditt cashbackkort många gånger om.

Men om du nu inte är intresserad av bonusresor så är ju inte det något värt, utan du prioriterar istället 6000 kr som du kan göra vad du vill med. Liknande kalkyler kan man nog göra för andra kort, tex det diners du är intresserad av. Vad gäller lounger skulle jag nog fundera på om det är värt 1500 kr/år, ofta finns kontantalternativ för kanske 100 kr/gång. Det beror helt på hur ofta du tänker besäka lounger.
Men prioriterar du rena cashbackkort är väl Statoil och OKQ8's de bästa på marknaden.
 

Bringman

Medlem
En stor nackdel med Statoilkortet är att det saknar reseförsäkring. OKQ8 mastercard och Everydaycard har reseförsäkring.
 

Danne

Medlem
En stor nackdel med Statoilkortet är att det saknar reseförsäkring. OKQ8 mastercard och Everydaycard har reseförsäkring.

Bytte till Handelsbanken Mastercard Platinum, fick det utan årsavgift.

Men nu byter jag tillbaka till Statoil igen, anledningen är att man inte kan använda Handelsbankens kort att betala online utan Handelsbankens kortläsare samtidigt, så otroligt enerverande då jag handlar rätt mycket på nätet - vem bär med sig en kortläsare jämt?!

Skaffade även Eurobonuskortet men har kommit fram till att cash i handen väger mer än bonuspoäng att plocka ut resande för, förmodligen under perioder då det inte passar mig heller.
 

tob

Medlem
En stor nackdel med Statoilkortet är att det saknar reseförsäkring. OKQ8 mastercard och Everydaycard har reseförsäkring.

Upptäckte precis att Statoil numera har reseförsäkring på sitt MasterCard. Måste tillkommit relativt nyligen, har för mig att det inte var länge sedan jag kollade upp just detta.
Källa
 

kexxcream

Medlem
Bytte till Handelsbanken Mastercard Platinum, fick det utan årsavgift.

Men nu byter jag tillbaka till Statoil igen, anledningen är att man inte kan använda Handelsbankens kort att betala online utan Handelsbankens kortläsare samtidigt, så otroligt enerverande då jag handlar rätt mycket på nätet - vem bär med sig en kortläsare jämt?!

Skaffade även Eurobonuskortet men har kommit fram till att cash i handen väger mer än bonuspoäng att plocka ut resande för, förmodligen under perioder då det inte passar mig heller.

Kan man fråga hur du fick det utan årsavgift? Helkund?
 

dino_81

Medlem
Statoil har infört en ny (för mig iaf) tjänst som de kallar Statoil Extra och ger diverse förmåner och rabatter. Det braiga är att man inte är tvungen att skaffa ett separat kort (läs Statoil MasterCard) utan man kan koppla sina nuvarande kort till tjänsten och därmed få ut dubbla förmåner.

Det är ingen cashback som med Statoils egna kort men man kan dra nytta av rabatterat drivmedelspriser samtidigt som man samlar poäng till exempelvis EuroBonus.

Jag har anslutit mina SAS EuroBonus MasterCard och Diners Club.

Vårt förmånsprogram Statoil EXTRA - Statoil

Om jag inte minns helt fel hade OKQ8 tidigare möjligheten att koppla betal-/kreditkort till deras egna kort och därmed få både cashback och rabatter?
 
Toppen