Senaste nytt

Sverige in a nutshell

A

Aurora

Guest
Jeg har nylig flyttet til Sverige, og stortrives så langt. Men jeg sliter allerede litt med mathandelen og manglende ordforråd :p

Kan noen forklare meg forskjellen på:
Mjölk, fil, gräddfil og yoghurt?

I Norge har vi: Vanlig melk, kulturmelk, rømme, fløte og yoghurt. Kan noen oversette disse ordene til svensk? Fant bare yoghurt på papp-kartong, hvilket ikke virker veldig lovende siden yoghurt er tyktflytende og kjøpes på plastbeger i Norge! :confused:

Jeg har forstått såpass at Fil-mjölk ca er det samme som kulturmelk på norsk.
 

Nemo

Medlem
Jeg har nylig flyttet til Sverige, og stortrives så langt. Men jeg sliter allerede litt med mathandelen og manglende ordforråd :p

Kan noen forklare meg forskjellen på:
Mjölk, fil, gräddfil og yoghurt?

I Norge har vi: Vanlig melk, kulturmelk, rømme, fløte og yoghurt. Kan noen oversette disse ordene til svensk? Fant bare yoghurt på papp-kartong, hvilket ikke virker veldig lovende siden yoghurt er tyktflytende og kjøpes på plastbeger i Norge! :confused:

Jeg har forstått såpass at Fil-mjölk ca er det samme som kulturmelk på norsk.
Melk=mjölk
Lettmelk=mellanmjölk
Kulturmelk=filmjölk
Rømme=Gräddfil fast inte riktigt samma
Fløte=grädde
Yoghurt=yoghurt. Finns oftast på pappkartong, några enstaka på plastbeger. Turkisk yoghurt finns på plastbeger men er tjock, brukes i matlagning men ikke till frukost.

EDIT:
Gräddfil brukes i kalla såser, även till klassikern (inlagd) sill och potatis. Till varma såser används turkisk yoghurt eller (kokbar) creme fraiche.
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Melk=mjölk
Lettmelk=mellanmjölk
Kulturmelk=filmjölk
Rømme=Gräddfil fast inte riktigt samma
Fløte=grädde
Yoghurt=yoghurt. Finns oftast på pappkartong, några enstaka på plastbeger. Turkisk yoghurt finns på plastbeger men er tukt, brukes i matlagning men ikke till frukost.

*print* => put on fridge
Neida, men det var oppklarende :) Takk takk!

Holder tråden åpen for andre "ting du aldri trodde du skulle spørre om"-spørsmål som garantert vil oppstå :)
 

Nemo

Medlem
*print* => put on fridge
Neida, men det var oppklarende :) Takk takk!

Holder tråden åpen for andre "ting du aldri trodde du skulle spørre om"-spørsmål som garantert vil oppstå :)
Om du vill kan du ta en sväng förbi Uppsala så kan jag visa dig matvaror i en affär. Om du vill hitta norska matvaror är det nog bäst att fråga en (i Sverige bosatt) norrman, jag vet för lite om norska matvanor för detta. Men jag har själv kämpat mig genom norska matbutiker för att hitta de matvaror som jag själv känner igen, så jag hjälper dig gärna.
 

Johan_G

Medlem
Får jag fråga hur du överlever i Sverige utan kneipp? Den kneipp som säljs här under namnet "Norsk kneipp" är ju på tok för söt och mjuk för att kunna lura någon som är van vid riktig Norsk kneipp.
 
A

Aurora

Guest
Får jag fråga hur du överlever i Sverige utan kneipp? Den kneipp som säljs här under namnet "Norsk kneipp" är ju på tok för söt och mjuk för att kunna lura någon som är van vid riktig Norsk kneipp.

Way ahead of you - kokeboka er med og hjemlagede brød skal bunkres i fryseren.... :D

Har dere ikke vaskemiddel for ullklær? Ulla mi har det best med milo, heter det i Norge. Milo er vel et norsk merke, samme med OMO, men finnes det tillsvarende i Sverige? :)
 

Nemo

Medlem
Way ahead of you - kokeboka er med og hjemlagede brød skal bunkres i fryseren.... :D

Har dere ikke vaskemiddel for ullklær? Ulla mi har det best med milo, heter det i Norge. Milo er vel et norsk merke, samme med OMO, men finnes det tillsvarende i Sverige? :)
Det finns engångspåsar som heter "Y3", 10 st i varje förpackning som används till ylletvätt. Men den som är bäst imho är Ecover delicate, som finns på större Coop (Ecover finns också i Norge, har du erfarenhet av den?) Milo känner jag inte till, även om det kanske fanns framför ögonen på mig då jag handlade. Man ser inte det man inte är van vid...
Laundry - Ecover
Miljövänligt Ull- och Silkestvättmedel, 1 L - Ecover | jordklok.se
 
Last edited:

olsson

Medlem
Yoghurt i pappkartong fungerar bra. Men bli glad för all god ost du kan köpa! Jag saknar den svenska osten i Norge :(. Galet ställd man blev första gången man gick in i en söndagsöppen Kiwi för att handla.

Och Google translate säger att täcke = teppe så man springer runt i stan för att handla ett "teppe" når man vil ha dune og pute. Då fick man känna sig redigt dum.

Gräddfilen for dippen til chipsen!
 

In_Sweden

Medlem
Jag upplevde många av dessa kulturchockar i omvänd ordning för ungefär ett år sedan. Efter att man vant sig vid namnen så är det som jag tänker mer på att i Sverige så finns generellt ett utbud med flera val av samma produkt, flera storlekar och märken av samma sak medans i Norge så finns ett alternativ, inga fler.

Svensk ost (Västerbottens ost, kvibille cheddar mfl) och extrasaltat bregott är nog två av de sakerna jag saknar mest, vilket också råkar vara precis vad några norska vänner till mig alltid köper var gång de är i Sverige.

Sen så var nog den största förvåningen, förvånande nog skillnaden på pärlsocker i Norge och Sverige. Paketen ser identiska ut, men innehållet i Norge var en stor besvikelse. IMG_47301.jpg
 
Toppen