Senaste nytt

Jumpseat eller cockpit?

Mickey

Medlem
Då har du lyckats väl. Jag har suttit på klappen de gånger jag har varit bekant med styrman eller kapten, men aldrig lyckats annars.

Det gjorde jag också dem 2 första gångerna 2009 då jag kände en styrman på Thomas Cook, men den 12-12-12 fick jag ett plötsligt infall och frågade om jag fick åka med och det var inga konstigheter. Sedan dess frågar jag varje gång jag flyger med SAS.
 

Nemo

Medlem
Lufthansa har fortfarande kvar sin logbook! Den gröna hade jag själv :)
Lufthansa ® Germany - My logbook image.jpg
 

olsson

Medlem
Du "kan" enda få signatur hos flygkapteinen :) Min 100ede tur med SAS foregikk på jumpseat og kapteinen spurte om jeg ikke hadde loggbok han kunne skrive i. Nå var han en bekjent av min nærmeste familie, hvilket var årsaken for jumpseating - men jeg tror ikke det er umulig å be om slikt om du vil nowadays. SAS-kapteiner er stort sett veldig veldig hyggelige menn (og en håndfull damer) med lang fartstid i bransjen og som enda har den "gnisten" i seg :)

Jag har fått instruktioner att när jag sitter jumpseat så ska jag säga att jag känner kaptenen ifall någon frågar.

Gäller väl helt enkelt att besättningen är snälla och har en väldigt bra dag just den dagen. Men nog verkar de gilla att ha flygintresserade i cockpiten.

Känner bara en pilot och han flyger för Norwegian på rutter jag aldrig åker, så den tjänsten har jag aldrig kunnat utnyttja.
 
SAS är aldrig omöjliga. Har hört att dom som de sägt bara har en "policy" att kapeten fattar beslutet. Dock inget strängt förbud mot utomstående i cockpit under flygning. Dock gäller ju ibland vissa regler i olika luftrum i länder. London är ett exempel med stränga förbud mot utomstående i cockpit!

Jag har flygit jumpseat 3 gånger av ungefär 10 frågningar. Jag är lite äldre så jag är inte den där "unga killen" som är flygintresserad så fråga och håll tummarna.
 

olsson

Medlem
Jag har fått åka med 11 ggr i år och kommit fram till att man får åka med 3 av 4 ggr då man frågar.

Måste dock ställa frågan, är det business/plus/whatevs"finfint" som du brukar flyga i så fall? Kommer även på tanken att, ta kort är ett no-no och även berätta om exakta flygningar där man fått sitta med. Så de i cockpiten "kanske kan råka illa ut" ifall en icke känd person får sitta med, för bevis efteråt har i princip ingen velat ha. Men fan, det är väl klart att det ska finnas ordning och regler på det.

Helt teoretiskt, är man kunnig inom någon slags kampsport/närkamp så kan man tog ta ut både styrman och kaptenen innan de hinner annonsera detta till någon.
Bara en tanke, men jag blir glad som en fan och nervös/energifull till tusen när jag får förfrågan om jag vill sitta med. Så sluta gärna inte med det, de flygbolag jag suttit på jumpseat hos.
 

Mickey

Medlem
Måste dock ställa frågan, är det business/plus/whatevs"finfint" som du brukar flyga i så fall? Kommer även på tanken att, ta kort är ett no-no och även berätta om exakta flygningar där man fått sitta med. Så de i cockpiten "kanske kan råka illa ut" ifall en icke känd person får sitta med, för bevis efteråt har i princip ingen velat ha. Men fan, det är väl klart att det ska finnas ordning och regler på det.

Helt teoretiskt, är man kunnig inom någon slags kampsport/närkamp så kan man tog ta ut både styrman och kaptenen innan de hinner annonsera detta till någon.
Bara en tanke, men jag blir glad som en fan och nervös/energifull till tusen när jag får förfrågan om jag vill sitta med. Så sluta gärna inte med det, de flygbolag jag suttit på jumpseat hos.

Jag flyger med SAS ungdom i bokningsklass V :D

Brukar fota och filma med min iPhone 5 vilket aldrig har varit något problem. En kul grej som jag varit med om är att jag haft Janne Carlzons son bakom spakarna en gång.

Länkar till mina youtubeklipp också ifall någon är intresserad av att kolla.

SAS Boeing 737-600 landing at Landvetter airport - YouTube
SAS Boeing 737-600 take off from Arlanda Airport - YouTube
SAS Boeing 737-600 landing at Arlanda airport - YouTube
SAS Boeing 737-600 takeoff from Luleå airport - YouTube
a321 shortly after takeoff from antalya airport - YouTube
a321 takeoff from antalya airport - YouTube
a321 landing at Landvetter airport - YouTube
 
Toppen