Senaste nytt

Lounger och taxfree på Dubais flygplats

Mankan

Medlem
Reser om knappt två veckor Thailand och kommer att tillbringa nästan 5 timmar på DXB. Tänkte besöka både Marhaba lounge och Emirates Bussines lounge. Börjar väl med ett kortare besök i Marhaba då jag fått för mig att Emirates Bussiness lounge är den mer exklusiva av de två. Rätt eller fel ni som vet?

Hur är det med avtånden mellan dessa två? Jag såg också någonstans att man kunde komma ut till gaterna direkt från loungen men det måste väl bero på vilken gate man ska till eller?

Har hört att det ska vara bra taxfree men när jag kollade på en prislista på whiskey och cognac tyckte jag det var ganska dyra priser.
 
Dubai flygplats är dyr, jag brukar aldrig handla något där. Tycker själva flygplatsen borde hålla en högre klass i detta land där allt är lyxigt och stort.
 

agehall

Medlem
Dubai är över lag ett överskattat land. Flygplatsen känns som ett skämt imho. Det är långt att gå och inte alltid helt bra skyltning. Jag tror aldrig jag handlat en pryl där då priserna känns som i Sverige, fast det står AED istf SEK vilket gör att det blir skitdyrt.
 

dino_81

Medlem
Jag såg också någonstans att man kunde komma ut till gaterna direkt från loungen men det måste väl bero på vilken gate man ska till eller?

Har hört att det ska vara bra taxfree men när jag kollade på en prislista på whiskey och cognac tyckte jag det var ganska dyra priser.

Har bara egen erfarenhet från Emirates Business Class Lounge i Concoure A och från denna lounge kommer man direkt till gate. Varje ordinarie gate har en mindre dito i loungen där man visar upp sitt boarding card och sedan tar hissen ner till depateure level. Sedan går man direkt till planet via jet bridge.

Osäker på priserna men en liter Absolut Vodka kostade motsvarande 139:- SEK. Detta kan jämföras med priset på Arlanda som är 159:- SEK.

Att det är långa avstånd (förvisso relativt) är nog inte så konstigt iom att det är stora terminalbyggnader. Mellan Concourse A och B går det ett förarlösa tåg.

Jag tror att du kommer få en trevlig vistelse på flygplatsen och att du kommer att uppskatta loungen.
 

Svenska73

Medlem
Vi satt i Qatars Business lounge i departures. Inget att hänga i julgranen. Premium Transfer Loungen däremot är toppen. Re. priser, samma eller dyrare än i Sverige på elektronik och smink.
 

johhenrik

Medlem
Jag brukar sätta mig i Diners loungen på DXB om jag flyger *A. Den är iaf tyst, till skillnad mot *A som har en avskärmasd del i terminalen bara, lite som de flesta loungerna på PVG som jag också frekvent gästar.

Flygplatsen är rätt dålig tycker jag. Jag har väl varit där hundra ggr känns det som iaf och det är lika tråkigt varje gång. :)
 

flybob

Medlem
Gillar inte alls DBX. När vi var där så valde Emirates att byta gate 15 minuter innan avgång, och som agehall nämnde så är avstånden ganska långa. Den nya gaten var på andra sidan terminalen så samtliga passagerare stressade över, för att få besked att vi skulle bli "lite sena". Urusel info vid gate också.
 

Mankan

Medlem
Ok får väl koncentrera mig på lite god dryck och mat i loungen då. Har försökt hitta från vilken gate EK384 till BKK vanligen går ifrån. Tänkte att de kanske ofta använder samma men så kanske det inte är. Hur som helst får jag inte fram vilken gate eller ens om det är concourse A, B eller C. Går det att hitta det på exempelvis dagens EK384?

Sedan verkar EK384 gå vidare till Hong Kong. Är det samma flygnummer mellan BKK och HKG?
 

dino_81

Medlem
Ok får väl koncentrera mig på lite god dryck och mat i loungen då. Har försökt hitta från vilken gate EK384 till BKK vanligen går ifrån. Tänkte att de kanske ofta använder samma men så kanske det inte är. Hur som helst får jag inte fram vilken gate eller ens om det är concourse A, B eller C. Går det att hitta det på exempelvis dagens EK384?

Sedan verkar EK384 gå vidare till Hong Kong. Är det samma flygnummer mellan BKK och HKG?

Då EK384 opereras med A380 går den sannolikt från Consoure A - denna terminal är anpassad för A380 med jet bridges i två våningsplan. För att komma till First/Business tar en (två?) dedikerad hiss till våning två för att sedan komma direkt till upper deck, åker du Economy men har tillgång och använder gaten i loungen åker du med en dedikerad hiss till första våningen för att sedan boarda main deck.

Samma flightnummer hela vägen, DXB-BKK-HKG.
 
Toppen