Senaste nytt

45 timmar med en flygvärdinna

tourist

Medlem
tourist skrev:
Du har inte rest long-haul med SAS Economy på ett tag, va? :-D
Nä, jag måste erkänna att det var några år dedan jag flög med SAS i ekonomiklass longhaul.
Det var när SAS EB hade kampanj till/från Tokyo för 20.000 EB poäng.

Det var nog ganska precis tre år sedan, november(?) 2008. Jag åkte sedan februari 2009.

Nu är det inte längre några varma handdukar i början av resan, vattenflaskor finns ibland i stolsfickan, men inte alltid, och de har till och med slutat gå runt med Twist-korgen (men jag tror att den står i bakre galley).
 

Senator

Moderator
Hej, gällande betalande mat vet jag inte svaret men skulle gissa följande:
Kabin/Cockpit personalen har traktamente på resorna; jag har uppfattat att traktamente inte följer helt Skatteverkets rekommendationer, men ligger över detta. Det vill säga att visa delar av traktamentet då räknas som skattbar inkomst (den delen som överstiger Skatteverkets tabell).

Då gissar jag att man "betalar" för maten med en symbolisk summa för att detta inte skall bli en förmånsbeskattning i tillägg.

OT: för ni som reser mycket i tjänst, och inte har traktamente så finns det möjlighet att på deklarationen att få tillbaka på skatten skillnaden på hur mycket traktamente du skulle ha fått och hur mycket ditt arbetsgivare betalade för mat under resan.

Exempel:
Du reser måndag morgon till USA, kommer hem fredag kväll
Traktamente är 738 x 5 = 3690kr
Du köper mat för = 1200kr
Andra köper några måltider som dras av = 750kr
Skillnad: 3690kr - 1200kr - 750kr = 1740kr

Inkomstår 2009 och 2010 hade jag ca 17.000kr respektive 14.000kr avdrag som var 100% korrekta, och gjorde kopior på alla kvitton samt resekostnadsrapporter jag skickade in. Om ni har frågor, så tror jag även jag har kvar mitt Excelark jag gjorde. Skicka PM :p
 
det som jag vet;
AY: personalen betalar sin egen mat om de vill ha det som erbjöds onboard. Finska skatteregler.
DY: Flygande personal får maten men det är färdiga mikromatlådor från Dahgård (?).
 

Dr. Miles

Expert
I ekonomiklass:
  • Dela ut handdukar
  • Hämta handdukar
  • Drinkvagnen med tilltugg
  • Första måltiden
  • Drinkvagnen
  • Te och kaffe
  • Hämta brickorna
  • Taxfree runda
  • Dela ut mineralvatten flaskor
  • (möjligen de kör en runda med smörgåsar och drycker)
  • Kolla säkerhetbälten på passagerarna
  • Dell ut handdukar
  • Hämta handdukar
  • Andra måltiden
  • Drinkvagn
  • Hämta brickorna
  • Taxfree runda igen
  • Dra upp sunshades och kolla på passagerarnas stolar

Vi säger att varje runda tar 100 m T/R, så är det fortfarande 1.800 m. Även om vi dubblar, fortfarande 3.600 m.
Menar hon kanske drygt en mil inkl promenad i flygplatsterminaler? :)
 

Patrik

Medlem
Allt spring till passagerare som trycker på "juiceknappen" då? Det är ju ändå ett antal personer i ekonomi och de är säkert en hel del som trycker på "juiceknappen" ihop om att få lite juice.
 

Murre

Medlem
Jag vet inte hur jag ska tolka ditt svar. Men jag skrev inte detta i syfte att jag är avundsjuk, mer som en fråga om det inte handlar om den svenska skattepolitiken. (OT: Svenska soldater i Afghanistan förmånsbeskattas för att de sover i tält och äter frystorkat...också fel...)

Nja nu var det inte riktat mot dig utan en allmän kommentar hur konstigt vårt svenska skattesystem kan slå ibland, detta med förmånsbeskattning är ju ett klart uttryck för svenska jantelagen.
 

Ubbe

Medlem
Hmm. Rubriken på den här tråden fick mig att tänka i helt andra banor än vad innehållet motsvarar... Läser inte mer utan drömmer vidare.. ;-)
 
Toppen