Senaste nytt

Två 747:or nära kollision över Skottland

agehall

Medlem
Om man läste hela rapporten som länkades in från FT fick iaf jag uppfattningen om att incidenten inte var alls så allvarlig som vissa tidningar vill påstå.
 

johansch

Medlem
Nästan alla ATC-inspelningar jag hört har haft ganska kasst ljud. Kombinerat med ibland undermålig engelska så tycker man det borde bli fel oftare än det blir...

Känns som t.ex. ett textbaserat digitalt protokoll med checksummor vore lämpligare.
 

Kristofer

Medlem
Nästan alla ATC-inspelningar jag hört har haft ganska kasst ljud. Kombinerat med ibland undermålig engelska så tycker man det borde bli fel oftare än det blir...

Känns som t.ex. ett textbaserat digitalt protokoll med checksummor vore lämpligare.

På höga nivåer i vissa luftrum får man idag klareringar digitalt i textform (Controller Pilot Data Link Communications, CPDLC). Det är rätt märkligt att den analoga AM-radion hängt med i civilflyget så länge, men anledningen skrev du i ditt inlägg, det händer väldigt lite, vilket är ett bevis på att den fungerar.

Lite kul är att svenska Flygvapnet redan på 50-talet kunde ge digitala styrorders från radarjaktledare till flygförare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Flygvapnets_styrdatasystem
 
Last edited:

marbe166

Medlem
Allvarlig händelse, ja, de minsta separationerna som registrerades var 1100ft V/2,8NM H respektive 100 ft V/3,9 NM H, d.v.s. ett minsta horisontellt avstånd på 2,8 NM vid vertikala avståndet 1100 ft, samt minsta vertikalt avstånd på 100 ft vid 3,9 NM horisontellt. Båda planen fick TCAS RA, d.v.s. kollissionsvarningssystemen gav order om undanmanöver för att lösa konflikten. En fick stig, den andra sjunk, båda lydde TCAS, vilket man ska, och det ledde till att problemet löstes. Minsta avstånd i det luftrummet var för övrigt 1000 ft V och 5 NM H.

Ett praktexempel på nyttan med TCAS och vikten av att följa dess instruktioner. Überlingen-kollissionen berodde ju på att ena besättningen inte lydde TCAS utan lydde flygledaren...

UK Airprox Boards rapport om händelsen börjar på sid 61 i detta pdf-dokument: http://www.airproxboard.org.uk/docs/423/20130911-2013.09Reports.pdf
 
Toppen