Senaste nytt

Någon som upplevt avundsjuka el svenska jantelagen på grund av erat jobb ?

För min del har folk mest tyckt att det låter spännande när jag berättar hur mycket jag reser. Men som ngn skrev här tidigare, bemötandet man får beror nog mkt på HUR man själv lägger fram saken. Dock inte alltid, vet att det finns en del typer som verkar livnära sig på att vara avundsjuka på alla andra.

Jag reser ca 1-2 ggr/månad inom Europa med ett styrelseuppdrag jag har. Är vanligtvis borta ca 1-3 dgr.
För att försörja mig (det gör INTE mitt styrelseuppdrag) så frilansar jag på hemmaplan och jobbar alltså så mkt jag bara har möjlighet till.
När jag börjar förklara mer i detalj för människor hur min kalender ser ut, hur många dagar o timmar jag jobbar och hur få timmar jag sover för att få logistiken i mitt liv att fungera, så brukar de flesta bli lite bleka...


Min livsstil är mycket medvetet vald och jag klagar aldrig. Det är jag väldigt noga med att framföra när mitt resande/extrema jobbande kommer på tal. Jag är stolt över att min arbetskapacitet och att jag har vågat ta för mig av möjligheterna när de dykt upp i mitt liv.
Jag blir själv inte rik på mitt resande men jag har full respekt för de som blir det. Alltför många glömmer, att den som tjänar mycket oftast jobbar extremt mycket mer än vad medelsvensson någonsin skulle drömma om att göra.
 
Den globala flygtrafiken står för 2-3 procent av de totala utsläppen av växthusgaser. Detta kan jämföras med produktionen av nötkött som uppgår till 18 procent.

Det finns massvis att förbättra kring flyget och miljön, men det finns inget som är så omgärdat av vanföreställningar och lögner som flyg..


...det skulle möjligtvis vara nötköttsproduktionen i så fall..... Suck!!:(
 

Mauricio

Medlem
Generellt sett finns det en hel del som tycker jag lever ett glassigt liv med långväga resor på relativt kort varsel. Indien ena veckan, sen Kina och kanske även Brasilien. Men när jag berättar hur en normal vecka ser ut så brukar de lugna ner sig.

Ex:
Åka hemifrån söndag kl 15. Ta flyget ARN - MUC - GRU och landa lokal tid strax för 06:00 måndag morgon. Åka till hotellet, checka in, duscha och äta frukost. Åka till kontoret kl 9 och jobba till kl 18. Tillbaka på hotellet kl 19 för att direkt gå ut och äta middag. Tillbaka på hotellet ca 22-23. Jobbar och svara på mail fram till 02. Väckarklockan ringer 06:30 och bilen till kontoret går 08:00. Sen börjar det om...
Alla flygresor i ekonomi pga resepolicyn...

Min sambo var med mig på en resa tidigare i år. Först nu förstår hon varför jag är tröttare när jag kommer hem från en tjänsteresa än innan jag åkte.



Kan nästan sätta en peng på att du arbetar åt ABB right?
 
Last edited:
Toppen