Senaste nytt

Ingen internet i kinesiskt luftrum med Lufthansa FlyNet

Dr. Miles

Expert
Jag hade tidigare inte reflekterat att man inte kunde surfa på nätet på en flygning över kinesisk mark.
Men jag läste Lufthansas inflightmagazin häromdagen och hittade denna sida.

Lufthansa FlyNet 01.JPG

När jag flög till Beijing med SAS runt 2005-2007 tror jag att jag kunde surfa även i kinesiskt luftrum. Är det bara hos Lufthansa eller även hos andra flygbolags flygning?
 

David

Medlem
Samma sak hos Turkish Airlines, reagerade på detta när jag flög IST-HKG-IST och vi kom in över mainland China.
 

fly4fun

Medlem
Jag pratade med nån IFE leverantör för ett tag sedan och det finns fler länder i vår närhet där Internet ombord är förbjudet. Jag har ett starkt minne av att det var Ryssland eller Ukraina.
 

Dr. Miles

Expert
Inte ens med VPN?

Jag har inte använt själv men detta fall handlar inte direkt om Great Firewall utan det finns inte täckning pga intenetleverantör och kinesiska staten har inte kommit överens om internet i kinesiskt luftrum (kinesiska regler som gäller).

Sedan kan jag tycka att det är helt onödigt av kinesiska staten då de som åker utanför Kina kan se/läsa information ändå som annars man inte kan se/läsa i Kina.
 

agehall

Medlem
Täckning finns nog. Det känns väldigt avancerat att få hela kina att bli en vit fläck på kartan den vägen. Däremot misstänker jag att systemen är inställda på att automatiskt slå av sig när planets GPS säger att man är i Kina, alt sker det manuellt.

Vi har ju andra liknande situationer i mellan östern där slöjor ska på och alkohol slutas serveras.
 

emiland

Medlem
Det finns mycket med Great Firewall som är märkligt. Har aldrig lyckats använda Facebook i Kina förutom runt PVG. Men förra gången fungerade det smärtfritt hela veckan så fort man körde över 3G. Gick det över på wifi så var det naturligtvis a no go.
Således så hade de öppnat för utländska abonnemang.
 

Dr. Miles

Expert
Det finns mycket med Great Firewall som är märkligt. Har aldrig lyckats använda Facebook i Kina förutom runt PVG. Men förra gången fungerade det smärtfritt hela veckan så fort man körde över 3G. Gick det över på wifi så var det naturligtvis a no go.
Således så hade de öppnat för utländska abonnemang.

Nu går vi OT men det går att kolla bl a Facebook, Youtube under roming med utländskt SIM kort.
Det fungerar även med China Mobile HK:s SIM kort när du använder deras 3G/Wifi tjänst i Kina.

http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/2366-prepaid-sim-wifi-utomlands-trad.html
 
Toppen