Senaste nytt

Premiumbiljetter- 27% av platserna och 65% av intäkterna på Lufthansa

New York Times har en väldigt intressant artikel där dom beskriver premiumresande 2011. I exemplet tar dom tre flygbolag: Emirates, Air France och Lufthansa med deras säten & intäkter till New York:
http://www.nytimes.com/2011/11/21/business/taking-first-class-coddling-above-and-beyond.html?_r=1


Skärmavbild 2011-11-21 kl. 15.32.08.jpg

Jag tycker grafiken talar sitt tydliga språk. Det är vi längst fram som gör att bolagen överlever :D

Bra citat: “If you don’t refurbish your cabins, then all you are left with is the low-yielding traffic,” Mr. Morris said. “It’s just not an option.”
 

agehall

Medlem
Det är ju inte så förvånande egentligen. Visst tar ett säte i C mer plats ombord, men förutom detta, så är det ju faktiskt inte så värst kostsamma skillnader.
 

Dr. Miles

Expert
Om alla First class resenärer betalar full pris(normal biljett), så borde det nästan täcka hela flygningskostnad väl?

T ex en normal First class returbiljett mellan Tokyo och London kostar ca 220.000 SEK(nej, jag har inte skrivit fel.)
8 personer i First class ger 1.760.000 SEK för retur.
 
För att göra jämförelsen korrekt bör man ju jämföra ytan first/business tar upp i relation till hela flygplanets yta och därefter sätta det i relation till intäkterna. Den jämförelsen ser inte lika kul ut för first/business.

Lägger man även till miljöaspekten blir kalkylen tyävrr än mer svårmotiverad.
 

agehall

Medlem
Om man vänder och vrider lite på frågeställningen, så kan man nog komma fram till vad man vill.

I slutändan tror jag att det enda man faktiskt kan sluta sig till, är att flygbolagen har valt att fördela kabinklasserna på ett visst sätt och det finns troligen en bra anledning till att de gjort så, iaf ur deras vinstperspektiv. Om det inte skulle vara lönsamt att ha premiumkabiner skulle ingen ha det.
 

agehall

Medlem
Det är ju en balans. Premiumkabiner är säkert extremt lönsamma, men problemet är att antalet personer som är villiga att betala för att använda dem. Det är alltid efterfrågan och utbud som styr..
 

JonW

Medlem
Thais VD sa för ca ett år sedan att man förlorar pengar på förstaklasskabinerna, och framledes endast kommer att ha dem på mycket få router.
SAS kom ju till samma slutsats för många år sen. En välkänd VD kallade dem "världens dyraste personalmatsalar".
 
Toppen