Senaste nytt

Blir det telefonfri zon på SAS flyg?

nilsson

Medlem
Fast de där är jätteolagliga... Och det kan faktiskt finnas situationer som motiverar ett telefonsamtal från 10000m höjd.

Den verkar hur som helst vara slutsåld (eller tillbakadragen).

Hoppas också på telefonfri zon, många av de som tror de är så viktiga att de alltid måste prata verkar också tro att de pratar i en burktelefon att döma av tonläget...

Du får väl tänka på minutkostnaden. Telefoner på plan är ju f.ö. inget nytt, och jag har aldrig sett någon ringa med IFE-luren.
 

Appfly

Medlem
Den verkar hur som helst vara slutsåld (eller tillbakadragen).



Du får väl tänka på minutkostnaden. Telefoner på plan är ju f.ö. inget nytt, och jag har aldrig sett någon ringa med IFE-luren.

Sant, men skillnaden är ju att mångas mobiltelefoner betalas av företaget och kostnaden behöver inte förklaras på samma sätt som en IFE-räkning på reseräkningen, då mobilkostnaden på flyget försvinner in i mängden och blandas med alla andra samtals/surfavgifter. Våra telefonvanor har också förändrats d.v.s. vi ringer mer och oftare om allt mellan himmel och jord mycket beroende på tillgängligheten då alla har mobil idag vilket man inte hade för 15-20 år sedan. Detta gör att det blir så lätt att plocka upp telefonen även på flyget och "kolla läget". Förutsatt att SAS inte tar ut en verkligt hög avgift för det hela, värsta scenariot sett ur ett "vill-ha-en telefonfri-zon" perspektiv är väl om det skulle kosta som på marken eller utnyttja det GSM-näst man flyger över.
 

Nemo

Medlem
Redan förra våren (2012) när SAS (åter-)införde WiFi onboard gick det alldeles utmärkt att (IP)telefonera. I början var det inte så många som upptäckte att de kunde surfa, så bandbredden räckte till då även till Facetime.
 

Alf

Medlem
Försvaret har säkert tillstånd...

Försvarsmakten är den enda myndighet i Sverige som får inneha och anskaffa störsändare.
Jag har för mej att Kriminalvårdsverket fick tillstånd att skaffa något system att installera på fängelser för att störa ut olagligt intagna mobiltelefoner men dom lyckades i alla fall då inte upphandla något användbart system. Detta var ca 10 år sedan.
 

extacn

Medlem
Jag tycker de på Arlanda Express som talar högljudd dålig engelska i mobilen är det värsta. Bästa strategin för att undvika är singelplatserna direkt efter förarhytten. Färre resenärer, minsta kupén och om oturen är framme så är ljudriktningen i vart fall gynnsam. Proppar i.
 

Alx

Medlem
Med tanke på den takt SAS tycks installera wifi ombord på sina flygplan så lär bekymret knappast hinna uppstå i någon större utsräckning under vår (än mindre SAS) livstid. Hur många SAS-plan har fått wifi installerat under det dryga år som gått sedan det första planet var klart?!
 

Jerka

Medlem
Idag ombord på en 737-800 mellan ARN och OSL så var det möjligt att ringa och smsa.

Var tvungen att prova och fick manuellt söka upp mobilnätet för mobilen hittade det inte automatiskt.
smsen trillade in och gjorde ett testsamtal där samtalskvaliteten var bra på båda sidor.

Även Wifi fungerade bra denna flygning. Kollade video på VG och det rullade på perfekt.

At kunna prata med mobilen på flyget är dock ingenting jag kommer att använda. Kanske sms.

2013-10-17 14.46.41.jpg 2013-10-17 14.46.51.jpg
 
Toppen