Senaste nytt

Idéer om Köpenhamn - Brisbane i januari

Funderar på en resa med hustrun CPH - Brisbane i januari (6-12) och tänker inte ta den sträckan i coach :(

Är EBG och har ca 270.000 EB Miles, vilket inte räcker till oss båda så att pengar måste sättas till står klart.
(Hustrun har 150.000 egna, är EBS och är berättigad till 2-4-1)

Vidare har jag EK guld och 90.000 miles hos dem, men det hjälper knappast här...

Nu undrar jag om ni kloka personer kan ge ngn input.

a)
Det optimala vore om det gick att köpa coach-biljetter och på något sätt kunna garantera sig uppgradering med poäng.

Är detta överhuvudtaget möjligt med ngn känd eller okänd metod?

b)
En annan möjlighet att att jag köper en awardbiljett och hustruns betalas med pengar.
Det är bara lite osäkerhet med tanke på att det blir två affärer. Om det finns en awardbiljett till mig så kan man ju ge sig på att bra-pris biljetten för pengar precis tog slut :(
(har sett att Thai har en deal just nu)

c)
Eftersom vi senare med stor sannolikhet ska direkt till Miami, så kanske det finns ngn smart "round the world" lösning? Men de jag sett hamnar på runt 60 tkr/person...

MIn budget är ca 30 tkr, men det är ju kul om det blir mindre...

Tacksam för lite idéer och för att få chansen att lära mig genom att ta del av de olika resonemangen.
 

Jonas C

Medlem
Ett alternativ är ju annars att flyga med Turkish Airlines till Bangkok i Business för 11000kr, och sedan boka en awardbiljett till BNE därifrån med EB poäng. Har ni tur så kanske SQ släpper bonusplatser på deras A330 till BNE. Annars kan du överföra poäng från ditt konto till frugans (eller köpa EB poäng vilket kanske är det bästa) så att hon får tillräckligt för en bonusresa till Australien.
 
Kanske den här dealen? Du bör kunna hitta routing via Beijing till Sydney/Melboune för ca 23.000 SEK inkl. skatter per person.

http://www.businessclass.se/forum/d...-austrian-airlines-21-300-sek-inkl-skatt.html

Dr Miles.
Stort tack! Ska gräva djupt i detta. Att flyga från ARN och ta sig dit från vår egen lilla lokalflygplats KID kunde ju vara småmysigt som alternativ till CPH...

Bör en resebyrå som t ex AMEX kunna leta upp priset med utgångspunkt från koden du angav?
 
Ett alternativ är ju annars att flyga med Turkish Airlines till Bangkok i Business för 11000kr, och sedan boka en awardbiljett till BNE därifrån med EB poäng. Har ni tur så kanske SQ släpper bonusplatser på deras A330 till BNE. Annars kan du överföra poäng från ditt konto till frugans (eller köpa EB poäng vilket kanske är det bästa) så att hon får tillräckligt för en bonusresa till Australien.

Se här en dröse kreativitet :)
Ska kolla upp. Hustruns poäng har ju AMEX 2-4-1, så jag vill spara dem till en ren SAS-flight före juni 2014. Tokyo är i planerna.
 

Dr. Miles

Expert
Dr Miles.
Stort tack! Ska gräva djupt i detta. Att flyga från ARN och ta sig dit från vår egen lilla lokalflygplats KID kunde ju vara småmysigt som alternativ till CPH...

Bör en resebyrå som t ex AMEX kunna leta upp priset med utgångspunkt från koden du angav?

Är det utresa 6 jan och hemresa 12 jan? I så fall finns det inte lediga platser.
Däremot om utresan är mellan 6-12 jan finns det platser för avgångar mellan 7-12 jan.
Funderar på en resa med hustrun CPH - Brisbane i januari (6-12) och tänker inte ta den sträckan i coach :(

Prova att söka på ITA Softwares webbsida med följande sökningsvariabel. (dock till Sydney/Melbourne)

Departing from: ARN
vie pek / f os..PBUYSEO1

Destination: SYD,MEL
pek vie / f os..PBUYSEO1
 
Är det utresa 6 jan och hemresa 12 jan? I så fall finns det inte lediga platser.
Däremot om utresan är mellan 6-12 jan finns det platser för avgångar mellan 7-12 jan.
1

Har hyfsad flexibilitet. Måste hinna till Miami den 18/1.
Ska även kolla upp möjligheten med Turkish till BKK och Awardbiljett vidare...
 

ACervin

Medlem
Jag kan kanske inte tipsa om det smartaste sättet att använda poängen men jag har ju flugit den här sträckan ett antal gånger i C och här figurerar ett antal gamla businesskabiner som kan vara bra att undvika om man vill maximera upplevelsen. Thai har en gammal 2+3+2 på sitt TG 474/473 på sträckan BKK-BNE. Avgår 2359 från BKK. Singapore Airlines SQ235 som avgår 2115 från Singapore är likaså en gammal C kabin i en A330. Dock är den 2+2+2 så stolar och även IFE är bättre än Thai. Båda dessa är angled lie flat. Thai har en inhyrd maskin från CPH till BKK just nu som har en modern businesskabin. Flyger du via Frankfurt så får du Thais A380 som har en bra businesskabin. Via Milano blir det Thais A340 med gammal businesskabin i 2+2+2. SAS business till Kina är av gammal modell.

Emirates å andra sidan har sedan 2 oktober startat med daglig A380 service från Dubai till Brisbane. Torde vara den bästa C upplevelsen även om jag inte provat just Emirates A380 ännu. Snabb förbindelse är det också, Något långsammare på vägen ner då de flyger via Singapore på det hållet.

Austrian dealet från Stockholm förefaller väldigt prisvärt. Bra mat på Austrian och ny businesskabin på sträckan Wien-Bangkok

När det gäller flygplatser i regionen så är Singapore överlägset trevligast att byta på, följt av Hongkong.

Hoppas det kan hjälpa något i valet av rutt och bolag. Behöver ni tips om Brisbane så kan jag bistå.
 
Tack för svar. Flyger en del med EK, men mina miles räcker ändå bara till att uppgradera en av oss på ett ben t/r :(
Då det är galoppsport som tar oss runt världen så vill man ju alltid till Hong Kong :)
Visiten i oz handlar om Magic Millions sale Goald Coast..
 
Toppen