Senaste nytt

Vad jobbar ni med? (Presentation av medlemmar)

Gralq

Medlem
Hej!

Man 34 år som bor i Umeå med fru och katter. Jobbar på en av de stora svenska bankerna i gränslandet mellan IT och verksamhet. Iom att huvudkontoret ligger i Stockholm så blir det att åka ner minst 1-2 dagar/vecka.

EBG sedan anställning tack vare TPI men som ändå skulle ha varit influget pga antalet legs. =)

Klurar för tillfället på vad man kan hitta på för skoj med EB poäng och om EB verkligen är rätt FFP att samla i eftersom jag automatiskt har EBG.
 
Last edited:

KN

Ny medlem
Hallå här, nu är det min tur känner jag! Har precis som de flesta andra suttit och läst på forumet ett litet tag innan jag blev medlem. Jag är 27 år och studerar sedan ett par år på juristprogrammet. Har varit reseintresserad sedan barnsben men först på senare år blivit alltmer medveten om själva transporten och poängjagandet.

Har nästan uteslutande rest privat och har hittills besökt 45 länder och skrapat ihop runt 60 000 EB-poäng (OT: är inte överdrivet sugen på USA eller Kina så om någon har ett förslag med övriga *A-bolag så mottages tips gärna). Eftersom den privata plånboken har betalat har jag tyvärr oftast valt bolag och klass efter pris - med andra ord har det blivit många timmar i ekonomi :(
Favoritresmålen hittills är Nepal och Nya Zeeland inklusive Rarotonga. Sämsta resmålet är Arabiska halvön. Bästa flygningen är nog NRT-LHR då vi hade fler flygvärdinnor än passagerare på en 747:a (Virgins sista plan från Tokyo efter Fukushimakatastrofen).

Mitt yrkesval kommer sannolikt inte att rendera i några guldkort, så det blir nog att fortsätta utforska världen och betala för loungebesöken privat... Men för att få utlopp för mina barnsliga Ryan Bingham-drömmar så försöker jag oftast se ganska stressad, flygvan och affärsmässig ut. Så ni som reser mycket i jobbet, om ni ser och genomskådar en sådan typ är det inte omöjligt att det är jag som är ute och leker viktig :rolleyes:
 

Mauricio

Medlem
Kan uppdatera då det var en bra bit över ett år sedan jag postade här första gången och dessvärre gick min gamla arbetsplats i konkurs där vi arbetade med tungt underhåll åt Blue1. Jobbar idag som flygtekniker med tungt flygtekniskt underhåll på Widerøe i deras huvudbas Bodø, vi är bland annat världens första sällskap att göra 80K checks, vilket innebär 80000 cycles och flygplanet egentligen räknas som scrapped, men tillsammans med Bombardier har vi utvecklat ett program som förlänger livet med 40000 cycles. För mig som nästintill bara arbetat med C-checks på 717-200, MD80, SF340, Saab 2000 är en 80k ganska ny då kärran står inne i 3 månader och strippas till bara skrovet är kvar som sedan röntgas och bland annat byts alla hydraulrör till stål istället för tidigare i aluminium. Vet inte om jag kommer lyckas ha kvar mina tre guldkort inom Star alliance och Skyteam av förklarliga skäl. Tråkigt att inte behålla *G perks, men med crew badge och id biljetter i business class överlever jag nog garanterat :)
 

agehall

Medlem
Kanske även jag bör uppdatera lite.

I Oktober 2012 gick även jag tillbaka till min fd arbetsgivare och har idag två roller; dels som Solutions Engineer och dels som produktägare av vårt redaktionella system.

Mina ny-gamla jobb innebär att jag reser betydligt mindre än under de första två åren här på BC. Jag har under de senaste 12 månaderna gjort 2 long-hauls och kommer väl att ligga på mellan 2-4 st/år nu. Det gör det betydligt svårare att behålla status och poängen kommer numera till största del från kreditkort.

Även om jag saknar resandet så saknar jag inte att varje vecka sitta i ekonomiklass ner till Afrika. Jag uppskattar också att återigen kunna planera mitt liv mer än 24h framåt...
 

Holloman

Medlem
Tror inte jag klivit anonymiteten och presenterat mig i den här tråden tidigare. Jag är 44 år och jobbar som Head of Finance för skandinavien för ett finskt läkemedelsbolag. Med kontor i Sverige, Danmark och Norge samt huvudkontor i Finland blir resorna av naturliga skäl väldigt koncentrerade till ARN, CPH, OSL och HEL. Jag saknar verkligen från tidigare anställningar möjligheten att i alla fall komma ut i europa. Ännu mer saknar jag den gamla goda tiden när man flög business i europa och business verkligen var business och inte ekonomiklass med gratis ekonomimat. Nuförtiden är det billigaste alternativ som gäller vilket innebär att man måste vara noggrann med urvalskriterierna i webbokningen för att få upp rätt bolag som billigast. Är EBG tack vare antal flygningar sen ett par år. Flygintresset kom före reseintresset och jag har en kort bakgrund som pilot eller i alla fall en trafikflygarutbildning som tyvärr aldrig lede till en flygkarriär. Överväger med stöd av fru Holloman att ta tag i flygningen nästa år och ta svenskt PPL.

Långdistansflygningarna har främst blivit privat till USA mes SAS eller Lufthansa, men jag har blivit grymt sugen på att göra en sommarresa och prova något nytt (destination och bolag).
 
K

KavlingeDude

Guest
47 år.
Jobbar inom vaccinindustrin som emerging infectious diseases analyst.
Blir mellan 20-30 ToR per år, mestadels Asien, med 120 - 160 hotellnätter (SPG uteslutande om det finns - annars fältsäng)
Är rejält rutten på hela resegrejjen men mitt jobb kräver resor och då jag har världens roligaste jobb så får jag bita ihop.
 

Bjornc

Medlem
26 år, jobbar som spelansvarig på en ICA butik i lilla Robertsfors 6 mil norr om Umeå!
Lärde mig att uppskatta resandet redan från tidig ålder.
Drog en jorden runt resa -08 som nog aldrig tar slut. Drygt 55 länder har besökts sedan dess och nu blir det 8-10 resor per år samtidigt som jag jobbar ca 150 % när jag är hemma.
EBS sedan -10 och blir EBG efter nyår!
 
Toppen