Senaste nytt

Ger en mellanlandning en extra kvalificerad flygning?

aleugg

Medlem
En enkel fråga, som jag tyvärr inte lyckats hitta svar på.

Exempel:

Jag pendlar Arlanda-Bergen.

Jag vet att vi nu får kvalificerade flygningar inrikes i Norge efter många år med restriktioner.

När jag beställer på sas.se kan jag välja en rutt som har mellanlandning i Oslo eller en som går direkt till Bergen. Innebär direktflyg att jag får 1 kvalificerad flygning och mellanlandning i Oslo att jag får 2 kvalificerade flygningar?

Det är ju så klart skönare och mer tidseffektivt att inte mellanland, men innebär det att jag går minste om hälften av mina kvalificerade flygningar?

Tack på förhand.
 

gdaily

Medlem
Ja!
Därför man gäna flyger ex Stockholm-London via Oslo. Så det kan vara värt för dig att ta några jobbiga resor för att snabbt komma upp till Guldnivå. När du väl nått guld så är det knappast någon vits att åka via Oslo igen, oma man inte är desperat efter poängen...
 
Last edited:

vicce

Medlem
Jag försöker om det går att hitta mellanlandningar för att få så många segment som möjligt samt att få testa nya lounger om tid finns. Däremot så har jag väl samma problem som Malu, ingen annan jag känner ser det positiva i det hela :)

Som svar på frågan, ja, en mellanlandning ger en extra kvalificerad flygning.
 

aleugg

Medlem
Ja!
Därför man gäna flyger ex Stockholm-London via Oslo. Så det kan vara värt för dig att ta några jobbiga resor för att snabbt komma upp till Guldnivå. När du väl nått guld så är det knappast någon vits att åka via Oslo igen, oma man inte är desperat efter poängen...

En mellanlandning ska man aldrig se som ett problem, bara en möjlighet!

(Familjen inte helt med på detta ännu, men jag jobbar på det... ;))

Jag försöker om det går att hitta mellanlandningar för att få så många segment som möjligt samt att få testa nya lounger om tid finns. Däremot så har jag väl samma problem som Malu, ingen annan jag känner ser det positiva i det hela :)

Som svar på frågan, ja, en mellanlandning ger en extra kvalificerad flygning.

Tack för alla svar! Då blir det mellanlandning framöver.

Min kvalificeringsperiod är 01 aug 2013 - 31 jul 2014.

Om jag nu med mina mellanlandningar når EBG innan 31 jul 2014 (säg f ex i januari 2014), hur ska jag förhålla mig till mellanlandningar? gdaily nämnde något om detta. Är det så att jag ska börja mellanlanda igen först f o m augusti 2014 för att säkra nytt EBG, eller kan man börjar man spara mot nytt EBG direkt efter man nått det första gången (alltså exempelvis januari 2014)?

Också, av rent intresse, kan man säkra många år framöver med EBG genom att nå 50 flygningar flera gånger under samma kvalificeringsperiod.

Slutligen: kommer min kvalificeringsperiod alltid förbli 01 aug 2013 - 31 jul 2014 eller förändras detta när jag når EBG?
 

Nemo

Medlem
Samma kvalificeringsdatum på EB oavsett förändring av status.
"Överskotts"-segment inom samma kvalificeringsperiod förs inte över till nästa period.
När du nått ebg så är det ingen vits i det avseendet att ha fler segment, däremot kan det ibland ge mer poäng genom att ha mellanlandning. Dessa poäng sparas några år till användning för bonusresor etc, men används ej för status efter periodens slut.

EDIT: Välkommen till bc.se, aleugg!
 
Last edited:

aleugg

Medlem
Samma kvalificeringsdatum på EB oavsett förändring av status.
"Överskotts"-segment inom samma kvalificeringsperiod förs inte över till nästa period.
När du nått ebg så är det ingen vits i det avseendet att ha fler segment, däremot kan det ibland ge mer poäng genom att ha mellanlandning. Dessa poäng sparas några år till användning för bonusresor etc, men används ej för status efter periodens slut.

Perfekt, precis vad jag undrade. Tack!
 

Senator

Moderator
Att mellanlanda på OSL för utrikes till inrikes undviker jag om jag kan av många skäl. Jag åker numera alltid direkt till BGO, eller om jag vill ha lite spänning: via FRA eller LHR :) Tyvärr är transit via CPH ofta dyrt med SAS.

Återresan inga problem att åka via OSL..
 

Randy Marsh

Medlem
Det är ju inte en "riktig" mellanlandning i ordets rätta bemärkelse du avser här, men ett byte / transfer till en annan flight. Om det är en "riktig" mellanlandning där det endast är ett flightnummer och man aldrig lämnar flyget, t ex Bergen - (Ålesund) - Trondheim eller Stavanger - (Bergen) - Trondheim, så får man endast poäng och kvalificerande flygningar som för ett inrikessegment. Så om du ska till Trondheim från Bergen nån gång så behöver du inte besvära dig med att boka exempelvis SK4144 för att få fler segment.
 

Randy Marsh

Medlem
Att mellanlanda på OSL för utrikes till inrikes undviker jag om jag kan av många skäl. Jag åker numera alltid direkt till BGO, eller om jag vill ha lite spänning: via FRA eller LHR :) Tyvärr är transit via CPH ofta dyrt med SAS.

Återresan inga problem att åka via OSL..
Tack vare att norrmännen nu kastat ut de rödgröna så blir det förenklad transfer via OSL nästa år :)
Kjappere gjennom Oslo Lufthavn neste år - Aftenposten

Dessvärre ändrar inte detta det faktum att OSL fortfarande är en hemsk flygplats, speciellt för de som saknar lounge-tillgång: trångt, överbefolkat och dåligt med sittplatser. Jag brukar säga att OSL egentligen bara är en gigantisk korvkiosk...

Håller för övrigt med om att SAS tar vansinniga priser för CPH-BGO, även om man bokar flera veckor i förväg måste man ofta upp helt i bokningsklass M eller E.
 
Last edited:
Toppen