Senaste nytt

Sista minuten och standby, finns det?

ACervin

Medlem
Under gårdagens middag hos grannarna var ett äldre par ovanligt solbrända. Dom hade hälsat på sonen som är pilot på Emirates. First class CPH-Dubai för 900 kronor för två, inte så illa. Nåväl samtalet spårade in på semester resor. En fråga som väcktes var om möjligheten till standby biljetter eller sista minuten biljetter har försvunnit. Kör flygbolagen hellre med tomma stolar än rear ut platser? På charter sidan verkar ju sista minuten finnas kvar.

Finns det sista minuten biljetter och hur hittar man dom isåfall?
 

agehall

Medlem
Flygbolag har ju nästan alltid tomma stolar på reguljärflyg. Idag skulle jag nog säga att det inte finns sista-minuten-priser på reguljärflyg alls. Det som dock finns, är Revenue Management, som hela tiden justerar tillgängligheten i olika bokningsklasser så att bolagets vinst.
 

agehall

Medlem
Fast är det inte bara RM som ser till att öppna rätt bokningsklass X timmar före avgång och med ett visst antal platser? Det är ju inte direkt så att de släpper alla kvarvarande säten till sina "sista minuten"...
 

vicce

Medlem
Fast är det inte bara RM som ser till att öppna rätt bokningsklass X timmar före avgång och med ett visst antal platser? Det är ju inte direkt så att de släpper alla kvarvarande säten till sina "sista minuten"...

Flyger ibland sista minuten med SAS eller Standby med Malmö Aviaiton då min bokade biljett inte alltid är ombokningsbar.

Ibland kan sista minuten eller Standby vara slut, trots att det finns platser kvar i kabinen, så jag tror inte att de släpper alla kvarvarande platser.
 

Adam

Medlem
Ibland är det den totala vikten på flygplanet som gör att man inte kan fylla alla stolarna. Ibland på långlinjer kan det vara riktigt tomt där bak i Economy och det beror oftast på att man har hög totalvikt i Cargo
 

Gnopps

Medlem
Sista minuten som produkt finns vanligtvis inte för vanliga resenärer. De flesta flygbolag resonerar som så att de tar hellre chansen att hitta en desperat resenär som betalar 10000 än några turister som betalar 2000. Dessutom ska vi inte glömma de som redan har biljett: Har du en ombokningsbar biljett till medelpris på 1900-avgången och mötet slutar tidigt kanske det inte är så svårt att få arbetsgivaren att gå med på att köpa upp dig till den dyrare biljetten som nu är det enda alternativet på 1600-flyget? (det blev en allt för lång mening, sorry). Så att få en resenär att betala 10000 för biljetten kan vara svårt men att få samma resenär att betala 7000 + 3000 kanske är lättare?
 

JonW

Medlem
Möjligen skulle man kunna säga att sista minuten visst finns inom reguljärflyget.
Skillnaden mot charter är att produkten är betydligt dyrare istället för billigare...
 
Toppen