Senaste nytt

Avbryter resan efter första flighten, poängintjäning

God eftermiddag

Har en kanske annorlunda fråga gällande poängintjäning efter avbryten resa:

Är på resa från Kristiansand, Norge till Ronneby via CPH och ARN i SAS Plus. Efter landning i CPH får jag SMS om att min flight till ARN är inställd och är ombokad till en senare flight vilket hade medfört att jag eventuellt hade missat min flight till Ronneby från ARN.

Då jag gärna ville hem så tog jag möjligheten att ta ut mitt baggage och ta tåget hem från CPH till min slutdestination istället för att eventuellt behöva spendera en natt på hotell på ARN.

Så min fråga är nu:

Har jag rätt att få poäng på de 2 flighter jag "hoppade" av ifrån?

Tack för på förhand

David S
 
Jag referar till SAS Frågor och svar:

Får jag poäng för biljetter jag köpt men inte utnyttjat?

Poängen läggs in på ditt EuroBonuskonto när du slutfört din resa.

Men jag vet inte hur det anses när jag avslutat första leg men inte de 2 sista.
 

Alx

Medlem
Rent bestämmelsemässigt så får du mycket riktigt inga poäng. Det är "bak-i-säte" som ger poäng.

SAS har dock ibland krediterat poäng för SAS-flygningar som inte har genomförts när anledningen varit att de har ställt in flighten. Förutsättningen har då varit att man samlar poäng till EB. Jag vet inte om de gör så än idag (jagsamlar inte poäng till EB längre) Men det skadar ju inte att fråga. Som det var då kontaktade jag SAS och fick poängen efterregistrerade manuellt.
 

Flood

Medlem
Skadar inte att prova, men troligen inte om du själv hoppade av. Jag skulle flyga GOT-ARN-OSD en gång och i Sthlm visade det sig att planen i Östersund hade stått ute i underkylt regn och kom ingenstans. Så jag blev av SAS överflyttad till SJ och en lååång tågresa. Där kunde jag ändå få poäng för det inställda benet.
 

agehall

Medlem
Problemet här är att David hoppade en flight han var ombokad till samt en till. Det var ett frivilligt val som gör det ganska liktydigt med att inte alls ta flighten, oavsett omständigheterna imho.
 
Toppen