Senaste nytt

Minirapport, British Airways A380 Frankfurt-London

Lukas2

Medlem
Inledning
För ett tag sen så bokade jag in mig en på en miniweekend till Frankfurt, för jag någonstans trodde att det skulle vara en trevligt stad. Kan väl säga att jag inte blev så värst upphetsad av staden i sig, även ifall mina rumsgrannar på hotellet verkade bli det av de ljud man hörde, himlen förbjude...:rolleyes:
Alla flyg gjordes i ekonomi, men några dagar var jag inne på hemsidan och kollade vad de skulle ta för att uppgradera och för FRA-LHR skulle de ha 641 kr, som jag köpte (även på ARN-LHR och LHR-ARN, köpte jag uppgradering för).
Nåväl, när jag hade gjort bokningen, så såg jag att BA körde sin A380 mellan FRA och LHR, då vart man ju glad, äntligen skulle man få prova flyga A380. :)

In-checkning
Var egentligen inte så mycket och säga om. Var ingen kö där business, kunde checka in. Förvisso höll damen på att vinka fram en ekonomipassagerare innan mig. Men hejdade sig i sista stund. Tur för henne.
Annars var in-checkningen snabb och inga extaord sas mellan mig och incheckningsdamen. Förutom att hon sa att jag skulle vara vid gate 1, 15 timme innan flyget avgick. Tyckte jag lät extremt tidigt.


Loungen

Loungen man får använda sig av är JAL Sakura Lounge. Som var en ganska så liten lounge. Var ganska så mycket folk, när jag kom in där, men det berodde nog mest på att det var ett flyg som skulle någonstans till USA tror jag, så när de personerna hade gått iväg, så var det inte så mycket folk kvar...
Fanns te och kaffe och diverse kalla drycker och välja, tror även det fanns öl och vin och även starkare sprit om jag inte missminner mig. Att äta fanns lite ost, kallskuret, någon kaka. Sen hittade jag små mindre färdiga smörgåsar oxå.
Utrop gjordes att det var dags och gå mot gaten och jag tog mitt pick och pack och travade iväg. Dock ska tilläggas att det inte var 1.15 timmar innan avgångstid. Var snarare normal tid.. ca. 20-30 min innan tror jag det var.

20131006_104706.jpg
Boarding
Innan man kommer till gaten, som den här dagen var D4, så ska man gå igenom en säkerhetskontroll. Gick väl hyfsat smidigt. Kunde varit bättre, men var inte katastrof heller.
När jag kom fram så hade de börjat att boarda och det var en liten kö. Såg ingen skylt om någon form prio boarding eller så. Men strax innan där de scannar av boardingpasset, hade de ställt upp skyltarna om att de som satt i businessclass eller hade vissa FF kort, kunde gå. Men det var ju dags då. :)
Men ombord kom man rätt snabbt och om jag fattade det hela så, använde de bara undervåningen.
Blev välkommen ombord vid dörren av en yngre flygvärdinna som stod där i sin lilla hatt, såg faktiskt att alla flygvärdinnorna hade sina hattar på, har inte sett det tidigare. Annars så verkade kabinpersonalen vara ganska så unga ( allt är ju relativt.) av de jag såg, även kabinchefen. Men jag travade iväg till min plats, 15 K.

20131006_114912.jpg
Flygningen
Flygtid berkäknad på ca. 1 timme
Pushback skedde efter sedvanlig säkerhetsvideo. Vi lyfte snabbt och smidigt tycker jag. Kan bara hålla med alla att det här är ett väldigt tyst flygplan.
De även ifall det var en kortflygning över till LHR, så startade de underhållningssystemet innan start.
20131006_114727.jpg

20131006_114838.jpg
Det höll de igång under hela flygningen, även när vi hade landat. Dock ska tilläggas att självklart fick man inte ha hörlurarna på sig under start och landning. Men filmen höll på att gå, även när jag skulle kliva av planet.
Som jag redan sagt sisodär sju gånger nu, så är det ju en kort flygning. Så serveringen började snabbt och de kastade väl ut brickorna. Var väl ingen höjdare direkt enligt mitt tycke... var inte så mycket på brickan. Men men man ska väl inte klaga... Självklart förstår jag att man inte kan ha en fullservering med varmmat.
20131006_120341.jpg
Men det som erbjöds var det som fanns på brickan och flygvärdinnan såg glad ut när hon sa att att de serverade lite frukost. Kan väl dock säga att kanske de kunder erbjuda typ något pålägg till brödet, hade ju varit trevligt, mer än smör. Såg att de andra fick iaf. någon form av sylt eller marmelad, men de glömde de till mig. Plus att brödet var iskallt...
Nu slutklagat.
Annars var ju stolen en vanlig Club World stol. Kabinen kändes ny och fräsch, som den ju borde göra, för så gammal kan ju inte planet vara.
20131006_125051.jpg
Vi landade in enligt tidtabell och flygvärdinnorna satte på sig sina hattar igen. Sen var det bara glatt kliva av planet.
 

adhoc76

Medlem
Hm... Trevligt plan, men inte så märkvärdig service... På nåt vis får man för sig att de borde snäppa upp servicen med ett plan som på nåt sätt andas exklusivitet i businessclass.....
 

Gus

Medlem
Bra och roligt skriven rapport! :) Makalöst torftig frukost!! Ikeas frukost för 10 kr ser ju godare ut än den där!
 

Concorde

Founding Member
Inte för att låta defensiv eller försvara BA (gör jag inte, rätt trött på konstant nedgradering av service och lounger) men flygningen var en av deras kortaste Club Europe varianter, dvs intra-eu J class. Frukosten på en riktig A380 long-haul kommer vara mycket bättre.

Kul att du fick flyga A380!
 

Jonas C

Medlem
Inte för att låta defensiv eller försvara BA (gör jag inte, rätt trött på konstant nedgradering av service och lounger) men flygningen var en av deras kortaste Club Europe varianter, dvs intra-eu J class. Frukosten på en riktig A380 long-haul kommer vara mycket bättre.

Kul att du fick flyga A380!

Märkligt. Bara för något år sedan brukade de servera Full English även på de kosta LHR-AMS flygningarna. Men detta kanske är en enhancement...
 

agehall

Medlem
Med tanke på hur dåligt de hittade i 787:an, så ska folk nog vara glada att de inte försökte servera mer än så på 380:n. Då hade nog ingen fått någon mat med tanke på hur många ställen man kan gömma matvagnarna på i en sådan...
 
Toppen