Senaste nytt

Beredskapsåtgärder mot strejker, oetiskt eller ej?

JonW

Medlem
Finnair ska visst ha anlitat 210 spanjorer att stå standby för "Oförutsedda händelser", läs strejker o dyl.
På FT har det utlöst vissa reaktioner, en del hotar bojkotta AY då de befattar sig med "strejkbrytare".

För mig framstår det som ett föråldrat synsätt, att ett företag inte skulle ha rätt att försöka minska följderna för sina kunder vid en strejk. Särskilt som de flesta flygstrejker är olovliga.
Och även med beaktande av att alla vet att man lätt strejkar ihjäl ett flygbolag på 2 veckor, och vilka katastrofala följder strejker kan få för en kund.

Men vad tycker övriga här?
 

adhoc76

Medlem
Finnair ska visst ha anlitat 210 spanjorer att stå standby för "Oförutsedda händelser", läs strejker o dyl.
På FT har det utlöst vissa reaktioner, en del hotar bojkotta AY då de befattar sig med "strejkbrytare".

För mig framstår det som ett föråldrat synsätt, att ett företag inte skulle ha rätt att försöka minska följderna för sina kunder vid en strejk. Särskilt som de flesta flygstrejker är olovliga.

Och även med beaktande av att alla vet att man lätt strejkar ihjäl ett flygbolag på 2 veckor, och vilka katastrofala följder strejker kan få för en kund.

Men vad tycker övriga här?

Ajaj... Såna här diskussioner är inte helt enkla... Det blir lätt politik av alltihop.... Generellt tycker dock jag att man ska respektera rätten att strejka... "vilda"/olovliga strejker är jag lite mer skeptisk till.
 

fcx

Medlem
Visst kan man strejka ihjäl ett bolag på två veckor, men var ska man jobba efter det?

Med det sagt så håller jag nog med om att det här är fel forum för denna diskussion.
 

JonW

Medlem
Ajaj... Såna här diskussioner är inte helt enkla... Det blir lätt politik av alltihop.... Generellt tycker dock jag att man ska respektera rätten att strejka... "vilda"/olovliga strejker är jag lite mer skeptisk till.
Om man respekterar rätten att strejka, ska man då inte respektera motpartens rätt att bevaka sina och sina kunders intressen?
 

ante_77

Medlem
Dessa strejker.

Vissa är strekkåtare än andra.
Danmark har nog varit ett stort problem för SAS och kostat SAS ett antal kronor.

Nu vet jag inte hur stort utslag det har gjort på ekonomin till SAS.
Men det är ju en del som fått gå
 

NotRyan

Medlem
Jag vet väl inte om danskarna strejkar så himla ofta numer. Dom har väl mest "fackmöten" under peak..

Tacka vet jag ändå den svenska modellen...

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Jämför bussförarnas strejk i Sthlm för ett halvår sedan med en random vild flygstrejk, så ser man skillnaden. Visst drabbade bussförarnas strejk tredje man, men nästan samtliga "drabbade" kunde hålla med i det rimliga i strejken och förstå att bussförarna strejkade, man kunde försöka finna alternativa resvägar, och man kunde förbereda anställda/företag/kunder på att det kunde bli strul.

Varför? Jo förvarning och information!

När någon grupp på en flygplats har vild strejk (förlåt, "fackligt möte utder rusningstid" ) så drabbar det tredje man något jävligt. De som strejkar vilt borde bli avskedade på stubben.
 

iRobert

Medlem
Dessa slentrianmässiga strejker som försigkommer alltför ofta inom flygindustrin har jag inte mycket till övers för. Tänker speciellt på Tyskland där facken generellt sett har på tok för stor makt och inflytande och det skall strejkas över minsta lilla oenighet. Misstolka mig inte, jag stödjer rätten till strejk fullt ut sålänge den är berättigad (en subjektiv bedömning såklart), men samtidigt förstår jag AY's tänk här.. Knepig situation, minst sagt.

Så på fråga ett svarar jag "Vet ej"..
 

ulagun

Medlem
Finnair ska visst ha anlitat 210 spanjorer att stå standby för "Oförutsedda händelser",


Måste dom stå?
Och var är dom?
Gömda någonstans utanför Espoo?
Vad gör dom i så fall under tiden?
Varför just 210 och spanjorer,
Vad är det utbildade till? Piloter, lastare eller vad? Hur många yrken finns det inom ett flygbolag som 210 pers ska täcka upp?
Allvarligt, detta låter inte riktigt trovärdigt
 

Agö

Medlem
Här är en länk till detta. Det verkar som att kollektivavtalet går ut i slutet av denna månad.

"Finnair anställer spanska strejkbrytare" | Hbl.fi

Enligt El Mundo har Adecco som förmedlar hyresarbetskraft redan anställt 200 spanjorer för tre månader från början av november. Kollektivavtalet för Finnairs kabinpersonal går ut i slutet av oktober.

Kommunikationschefen Arja Suominen erkänner att Finland av kostnadsskäl utrett möjligheten att också använda spansk personal på flygen till Kanarieöarna och då man måste flexa. Men något beslut om att anställa dem har inte fattats.
 
Toppen