Senaste nytt

Det är inte jättelyxigt att flyga Business Class inom Europa

majer

Medlem
Vilken enorm skillnad det skulle vara om man flög widebody plan inom Europa...

Absolut. Jag tycker även att de bolag som har 2+2-konfiguration i narrowbody med bättre stolar är ett stort lyft. Visst, man får fortfarande trängas med economy-folket som ska igenom businessdelen vid boarding, men jag känner aldrig att det är "trångt".
Nu refererar jag mycket till Dragonairs konfig i A320'n jag flög häromdagen och det kanske är en viss skillnad i servicenivå mellan KA och SK som påverkar också. :)
 

Dr. Miles

Expert
Absolut. Jag tycker även att de bolag som har 2+2-konfiguration i narrowbody med bättre stolar är ett stort lyft. Visst, man får fortfarande trängas med economy-folket som ska igenom businessdelen vid boarding, men jag känner aldrig att det är "trångt".
Nu refererar jag mycket till Dragonairs konfig i A320'n jag flög häromdagen och det kanske är en viss skillnad i servicenivå mellan KA och SK som påverkar också. :)

Ja, jag håller med.
I Asien får man både bra hård och mjuk produkter i Business class även när man flyger kortdistans.

I Europa trot jag att det är bara Aeroflot och Turkish Airlines som erbjuder riktiga Business class stolar kortdistans( på vissa flighter) rutter. Självklart Fifth freedom flighter är undantag.

När jag flög med Aeroflot mellan Oslo och Moskva några år sedan fanns det riktiga stora stolar med rejäl avstånd mellan säterna vid nödutgång. (Det var så stor yta så Jag tror att de hade kunnat installera flatbed stol i det utrymmet.)
 

JonW

Medlem
Jag har läst att Boeing funderar på att skapa en hybrid mellan 737 och 787 som dom kallar 797. En liten widebody som gör det möjligt att snabbt ta sig in och ut eftersom det finns dubbla gångar med 2-3-2 säteskonfiguration istället för dagens 3-3 på 737.

Vore riktigt najs tror jag!
Vad jag läste någonstans så har man t o m en liten wide body som alternativ till 737:ans efterföljare. Just för att det ofta går snabbare att boarda en 747:a än en 737/320 idag, och flygbolagen vill kunna ha korta turnarounds.
Nu tror jag ändå det är lite långsökt eftersom allt fokus idag verkar ligga på bränsleekonomi, och där kan ju inte ett stubbigt plan vara optimalt.

I övrigt håller jag med dem som hävdar att andra stolar i BC kortdistans a la Asien skulle göra större skillnad på produkten än widebodies.
 

Homer

Medlem
Business Class inom Europa måste vara en av resebranchens sämsta premium produkter?


[video=youtube;mbedmF4UMsI]http://www.youtube.com/watch?v=mbedmF4UMsI[/video]
 
i agree..alla Business klasser jag flugit är nästan i nivå med ovan film..visst är käket bättre på arn-lhr med sas i jämförelse med busniess sas mellan osl-arn :)

Men sen är det ju samma..tyvärr..
 

PYRZ

Medlem
I Europa trot jag att det är bara Aeroflot och Turkish Airlines som erbjuder riktiga Business class stolar kortdistans( på vissa flighter) rutter. Självklart Fifth freedom flighter är undantag.

TK's nya A321 hade nya "riktiga" business stolar förra veckan IST-ARN. Såg inte så dumt ut (själv åkte man ju monkey class som vanligt)

business_A3231_b_04.jpg
 
Den där videon är ju sorgligt sann. Tycker fortfarande att man skulle kunna ha lite bättre stolar på de första X raderna. Visst kommer det att bli op-ups, men det har väl ett visst marknadsföringsvärde...

Nåja, dream on!
 

twiggs

Medlem
Då kommer jag med mitt eviga tjat: hur hade exempelvis SAS inrett sina plan:

Hade man haft 16 platser i C-klass för att för det mesta täcka behovet på en måndagsmorgon?
Hade man haft 8 varje sådana platser i C, för att täcka behovet på de allra flesta linjer?
Eller hade man haft 12 platser som en kompromiss?
Kanske kan man ha vissa plan med 8 och andra med 16 platser?
Skulle man ha flygplan som enbart flög inrikes/intra-skandinavien där C inte finns och andra flygplan som flög på linjer utanför Skandinavien?

Jag tror att alla dessa alternativ hade kostat betydligt mer än vad de smakar. Annars hade man från första början aldrig tagit sådana platser bort från flygplanen!
 
Toppen