Senaste nytt

Vilket/vilka är bekvämaste SAS planet du rest med?

Hej!
Ja, frågan är som rubriken lyder.

För min del är det bekvämaste SAS planet jag flugit i McDonnell Douglas MD90.
Ett väldigt komfortabelt flygplan med samma raketprestanda vid take off som DC9/MD80, den är extremt tyst fram och även helt ok längst bak. MD90 var vanlig på ARN fram till SAS sålde dem till Delta nån gång runt 2008-2009.
Jag hade nöjet att många gånger resa med MD90 på ARN-LHR :)

MD90 är en vidareutvecklad version av MD80 med stora moderna och väldigt tysta motorer längst bak. Samma slags motorer sitter på SAS A319/A320/A321 flotta...
 
Jag får nog säga långt fram i en Boeing 717 på vänster sida. Två säten i bredd, otroligt tyst, ljust och fräscht samt sköna skinnsäten.
Väldigt tråkigt andrasvar, men Boeing 737 är faktiskt underskattade. Sitter man långt fram så har man gott benutrymme, och sätena är bra. Det är trygga plan som jag har börjat känna mig hemma och trivas väldigt bra i.
Bombardier CRJ-kärrorna däremot skulle jag säga är det sämsta. Trånga, plastiga och totalt ocharmiga på alla tänkbara sätt. Enda fördelen är motorplaceringen som gör att man slipper motorbuller om man inte sitter långt bak.
 
Last edited:
MD-80! Sen skulle jag nog säga B717, följt av CRJ-900.

I dagens flotta håller jag helt med dig :)

Om 4 veckor kommer det vara Boeing 717 följt av CRJ-900 och sedan A319/A320/A321 för min del.
Jag är SÅ glad att SAS flyger mycket med Boeing 717 ut från Arlanda...både på inrikes och utrikeslinjer :)
 

MarcusC

Medlem
Jag måste ju bara anse MD serien (både 80/90) långt fram då..Sedan får jag nog säga 737-800 är helt ok, föredrar nog dessa framför A320 efter att ha testat båda senaste veckan till Palma...738 känns tystare och något rymligare, vilket förvånade mig som brukar föredra Airbus..
 
Jag måste ju bara anse MD serien (både 80/90) långt fram då..Sedan får jag nog säga 737-800 är helt ok, föredrar nog dessa framför A320 efter att ha testat båda senaste veckan till Palma...738 känns tystare och något rymligare, vilket förvånade mig som brukar föredra Airbus..

Airbus A320 kabinen är ca 17 cm bredare än 737-800 kabinen så ja det är förvånande om du uppleverer 737-800 som rymligare.
Själv uppleverer jag precis det motsatta men med precis samma argument som dig...men som sagt smaken är ju som baken ;)
 
A

Aurora

Guest
Får være den første til å si Boeing 737-800. I just love the plane.
 

A380*G

Medlem
2002 åkte jag ORD-ARN i C och hade ett singelsäte, perfekt vy mot filmskärmen i taket. På den tiden var SAS ett av få bolag att erbjuda ett ensamt säte.
 
2002 åkte jag ORD-ARN i C och hade ett singelsäte, perfekt vy mot filmskärmen i taket. På den tiden var SAS ett av få bolag att erbjuda ett ensamt säte.

Var det 767-300 eller A330-300 då?
Jag vill minnas att SAS körde med en mix av A330-300/A340-300 & 767-300 under en period 2002 på flygningar mellan ARN och EWR/ORD.
 
Toppen