Senaste nytt

Konsten att äta kycklingspett i loungen

Lallarn

Medlem
Ni känner till situationen väl; man sitter i sin favoritfåtölj på SAS - numera - Gold Lounge på Kastrup och njuter av livet. Den lilla hungern gör sig påmind och man beslutar sig för att ta ett varv vid buffén. "Något smått bara" tänker man, tar en grabbnäve oliver, lite ost och lite kex - men sen faller blicken på kycklingspetten! "Mmm, kycklingspett är ju gott!" tänker man, och roffar åt sig fem stycken. Gladeligen går man, med en gaffel i högsta hugg om man lyckas komma ihåg, tillbaka till sin fåtölj, lutar sig tillbaka och börjar festen.


Men! Hur nu? Hur äter jag kycklingspetten snyggt, tillbakalutad i min fåtölj, utan att söla ner hela skjortan, kavajen, fåtöljen, grannen och slipsen? Har man en servett är det lyckans ost i början för då kan man ta an sig de lätthanterliga kycklingbitarna i ena änden, men tillslut kan man inte ta en tugga till utan att spetsa sig själv i strupen. Man börjar fiffla med den, redan nu, kladdiga servetten och när man precis fått tag på the mother load som sitter lite trögt, drar man till lite extra med käken och vipps flyger servetten och spettet i en båge över bordet mitt i knät på en mobilpratande gråhårig tysk i övre medelåldern, medan kycklingbitarna landar vackert i knät på en själv.


Är det bara jag som upplever detta? Eller har någon annan funderat ut ett bättre sätt att äta kycklingspetten på? Att sitta vid matborden är uteslutet - ingen sport då ju - och gaffeln är ju snarare mer till problem än nytta. Kan någon lära mig konsten att äta kycklingspett i loungen?
 

Lallarn

Medlem
Haha, ja, detta känner jag igen. Har dock slutat äta dessa spett, det är inte människovärdig föda.

Jag tror inte direkt att man tar dem för att de smakar gott eller är näringsrika, men mest mer att man ju vant sig vid att kycklingspett ska man passa på att ta - för det får man ju inte varje dag! Sen är kanske frågan hur mycket "kyckling" det faktiskt är, men det är väl en annan femma...


flybob: Majskolv-styleätandet resulterar mest i att man har kladdig sås i hela ansiktet och mustaschen. Har du inget annat tips?
 

flybob

Medlem
Jag tror inte direkt att man tar dem för att de smakar gott eller är näringsrika, men mest mer att man ju vant sig vid att kycklingspett ska man passa på att ta - för det får man ju inte varje dag! Sen är kanske frågan hur mycket "kyckling" det faktiskt är, men det är väl en annan femma...


flybob: Majskolv-styleätandet resulterar mest i att man har kladdig sås i hela ansiktet och mustaschen. Har du inget annat tips?

Okej, sista förslaget.

Servett i ena änden. Ät uppifrån. Efter några tuggor, bryt av spettet så att det hela tiden är "fullt".
 

pitch

Medlem
Har man en tallrik och en gaffel brukar det gå att putta av kycklingbitarna från spettet. Men om alla fortfarande sitter kvar på det så blir friktionen alldes för hög. Om man inte tar en i taget, men den lösningen känns lite för lätt för detta ickeproblem ;)

Så jag förordar alltså en kombinerad attack. Ät biten längst ut rakt av, eventuellt två bitarna längst ut beroende på spettlängd/bitstorlek. Knuffa av resten av bitarna från spettet med hjälp av gaffeln. (Tallriken är viktig att ha som mothåll här, annars blir det nog mycket skvättande på gråa tyskar igen.) Ät med valfritt verktyg.
 

Jacob

Medlem
Haha! Känner väl igen det där. Och det blir inte bättre av att man häller på av den kladdiga (men förvisso ganska goda) såsen som finns bredvid.
 
Toppen