Senaste nytt

[Economy Stockholm-Vancouver] Mest poäng för pengarna?

palmen

Moderator
Jag är rätt ny på att samla poäng och flyger för närvarande inte i tjänsten, enbart ett par privata resor per år. Jag har satt upp ett mål att komma upp till X antal EB inom 5 år (X=tillräckligt för att flyga business/first på longhaul).

Håller på och planerar min resa till Vancouver nästa år och tyckte först att BA kampanjen var riktigt bra där man kunde hitta flyg för 5800 kronor tur och retur på deras sale. Detta genererar dock väldigt lite Tier points och miles hos BAEC.
Tittade istället på hur billiga biljetter var om man åkte med *A istället och blev lite förvånad att priserna var desamma som BAs sale.

För att få så mycket EB som möjligt för så lite pengar som möjligt antar jag att det är AC man ska rikta in sig på, de flesta av deras bokningsklasser ger i alla fall 100% EB.
Har tittat lite på AirCanadas hemsida och hittat följande förslag på resor i deras Tango Plus K (antar att det är bokningsklass K).
Alt1:
AC1.JPG

Alt2:
AC2.JPG

Hur mycket EB tjänar jag på ovan nämnda exempel?
Alt1:
ARN-LHR 911 miles = 1000 EB?
LHR-YVR 4723 miles = 4800 EB?
Totalt: 11600 EB?

Alt2:
YVR-YYC 428 miles = 500 EB?
YYC-LHR 4372 miles = 4400 EB?
LHR-ARN 911 miles = 1000 EB?
Totalt: 5800 (Alt1 enkel väg) + 500 + 4400 + 1000 = 11700 EB?

Om ovan siffror stämmer skulle detta innebära 2 EB baspoäng per spenderad krona, det måste väl vara rätt bra?
Har jag räknat rätt eller är det något jag missat?
Personligen tycker jag inte att 100 EB är värt ett extra stopp, varje stopp är en risk att något går fel.

Jag har inte hittat något billigare alternativ som skulle kunna generera samma antal EB, har försökt att söka i matrix.
Finns det något annat bra förslag på flygrutt?
För mig är det viktigaste att det blir en billig flygresa pga ekonomin för närvarande.

Är det något annat man bör tänka på?
Det blir första flygningen över Atlanten för min del, tidigare långresor har alltid gått till Sydostasien eller Australien.
 
Last edited:

bjolib

Medlem
Utan att vara någon expert på området, har man ju förstått att det är svårt att skrapa ihop poäng genom att bara flyga..

Själv har jag skaffat SAS Amex, ger ju 6000p bara att gå med. Sedan har man ju värvat medlemmar som ger 12000p per ny medlem. Verkar vara det lättaste sättet att komma upp i någorlunda mycket poäng.

Har förstått att många här sitter på fantastiska summor EB - poäng, typ mer än 500.000!! Kan man ju bara drömma om.

Fast tips emottages tacksamt..
 

cbroxe

Medlem
Hej!

Ja, det stämmer nog ganska bra. Tänk bara på att sträckan ARN-LHR körs med SAS. Om du är bokad med SAS K-klass så ger detta bara 300p. Jag vet inte vilken klass AC K-klass blir på SAS. Men du kan nog räkna med att sträckan ARN-LHR ger 300 istället för 1200 som är en "vanlig ekonomiklass biljett". Ett annat sätt att maximera antalet EB poäng är att chansa lite :) Du kan köra en billig eco biljett från SAS till YYR via ORD eller EWR. Efter att du bokat denna så lägger du in en optiontown på denna biljett. (Se ett antal trådar i detta forum kring Optiontown). Du har ca 50-70% chans att bli uppgraderad till Business eller Economi Extra. Om du skulle ha turen att bli uppgraderad till Business bägge vägarna, så tjänar du ca 20000 poäng. Problemet är om du inte blir uppgraderad, och du sitter med 2 billiga SAS biljetter (25% intjäning) då tjänar du bara typ 2500 p....
 

palmen

Moderator
SAS och AC har codeshare på den flighten och jag bokas på AC flightnummer.
Blir det ändå så att jag "bara" får tillgodoräkna mig poäng som om det vore SAS?

Jag har tittat på alternativet att boka via SAS också, de priserna var dock minst 1000 kronor dyrare om man åkte exakt samma flighter (jämfört att boka via AC sida) men man skulle få 10200 EB för den resan. Om man tittar på att flyga SAS över atlanten så kostar flyget ca 7400 om man inte vill sitta 8 timmar i chicago och vänta för att spara någon hundralapp. På den biljetten skulle man får 3350 EB vilket inte är så lockande om man för mindre pengar kan få över 10k EB garanterat.
 

Dr. Miles

Expert
SAS och AC har codeshare på den flighten och jag bokas på AC flightnummer.
Blir det ändå så att jag "bara" får tillgodoräkna mig poäng som om det vore SAS?

Jag har tittat på alternativet att boka via SAS också, de priserna var dock minst 1000 kronor dyrare om man åkte exakt samma flighter (jämfört att boka via AC sida) men man skulle få 10200 EB för den resan. Om man tittar på att flyga SAS över atlanten så kostar flyget ca 7400 om man inte vill sitta 8 timmar i chicago och vänta för att spara någon hundralapp. På den biljetten skulle man får 3350 EB vilket inte är så lockande om man för mindre pengar kan få över 10k EB garanterat.


AC K klass på SAS opererad flight hamnar nog 25% intjäningsklass.
Om du däremot krediterar det till Air Canada Aeroplan, får du 100% på alla flighter med AC flightnummer(inkl. codeshare).
 

palmen

Moderator
Med andra ord borde det i så fall vara 10200 poäng intjäning (samma summa får man när man bokar via SAS hemsida). Bokar man via SAS hemsida är billigaste biljetten 7700 och då måste man åka ut söndag och hem en måndag, annars är det ytterligare ca 1000 kronor på priset.
Finns det någon bra anledning att boka via SAS blir 2-3000 kronor dyrare jämfört att boka via AC?

Om man ska jämföra de olika produkterna är det någon större skillnad?
BA med B747 jämfört mot AC på en A333 i economy.

På BA skulle jag ha en mikroskopisk chans att få en gratis upgrade i och med att jag känner några i crew. Man kan alltid fråga, oddsen för att just någon av dom skulle vara med på den flighten är dock minimal, men större under har skett.
 

tourist

Medlem
Finns det någon bra anledning att boka via SAS blir 2-3000 kronor dyrare jämfört att boka via AC?

Inte såvitt jag vet!

På BA skulle jag ha en mikroskopisk chans att få en gratis upgrade i och med att jag känner några i crew. Man kan alltid fråga, oddsen för att just någon av dom skulle vara med på den flighten är dock minimal, men större under har skett.

Det låter väl i bästa fall nanoskopiskt! Sannolikheten att dina bekanta ska jobba på det planet multiplicerat med sannolikheten att det finns lediga säten i den högre kabinen multiplicerat med sannolikheten att dina bekanta chansar på att göra någonting emot flygbolagets uppgraderingspolicy blir ett mycket litet tal.
 

Dr. Miles

Expert
Om man ska jämföra de olika produkterna är det någon större skillnad?
BA med B747 jämfört mot AC på en A333 i economy.

Jag föredrar Airbus A330/A340 plan när jag sitter i ekonomiklass, då oftast de planerna är konfigurerade som 2-4-2.
Vilket gör att man behöver inte kliva över 2 personer när man går ut till gången vid toalettbesök.
 

palmen

Moderator
Det låter väl i bästa fall nanoskopiskt! Sannolikheten att dina bekanta ska jobba på det planet multiplicerat med sannolikheten att det finns lediga säten i den högre kabinen multiplicerat med sannolikheten att dina bekanta chansar på att göra någonting emot flygbolagets uppgraderingspolicy blir ett mycket litet tal.

Vad jag fått höra är att det inte är ovanligt med uppgraderingar om man känner någon som jobbar på flighten (om det finns plats), att det kanske är emot deras uppgraderingspolicy är en annan sak. Det finns många policys som olika flygbolag inte följer. Att bli uppgraderad till First lär inte hända men economy extra är nog mer möjligt.
Det är nog väldigt liten chans på uppgradering i vilket fall som helst, LHR-YVR brukar ha rätt hög beläggning.

Om man sammanfattar allt så verkar det som om det bästa alternativet är att boka AC från deras hemsida. Vad jag kunde se på AC sida så var konfigurationen 2-4-2. Enda nackdelen är väntetiden på LHR på ditvägen.
 

palmen

Moderator
Nu är allt bokat, var tvungen att ringa och göra bokningen, det pris man fick på nätet gick inte att betala på nätet av någon anledning.
Det blev dock en liten ändring på bokningsklassen, första flygningen som görs med SAS (på AC flightnummer) bokades i bokningsklass S istället.

Vad får man för intjäning på den?
AC bokningsklass S = 100% Economy
SAS bokningsklass S = 150% Economy Extra

Eller översätts AC S till någon annan bokningsklass på SK-flyget?
 
Toppen