Senaste nytt

Babyskydd SAS + Vietnam Airlines

Tjena,

Snart kommer min fru, jag och våra två barn (en liten kille på 2.5 år och en annan lite kille på 6 månader) att flyga från Arlanda till Hanoi, via Frankfurt. Till Frankfurt flyger vi med SAS och sen byter vi till Vietnam Airlines.
Det jag undrar är om det går att ta med vårt babyskydd till vår minsting på resan. Enligt SAS får även de minsta checka in 23kg och babyskyddet checkar man in som baggage. Kan vi då checka in babyskyddet + en resväska för vår minsting?
Och om detta är ok för SAS, hur fungerar det då eftersom vi sen byter till Vietnam Airlines? Kollar de vid incheckning på Arlanda vilka villkor som gäller även för Vietnam Airlines?

/Martin
 

Stefan62

Medlem
Det kan mycket väl vara så att det fungerar utan problem vid avresa från ARN, men kan bli annorlunda när Ni ska checka in för återresan från Vietnam.
 
Infant får på de flesta bolag checka vagn +1 väska free of charge. Babyskydd separat incheckat är lika med en väska. Kan vara skillnad mellan bolagen så kolla på Vietnam Airlines hemsida.

Vi har en prampack där både babyskydd och bugaboo bee får plats.


EDIT:
Som jag misstänkte har asiatiska bolag lite annorlunda policy. Sorry... lesson learned, håll dig till stora bolag när du flyger med infant.
http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/before_you_fly/baggage_info/checked_baggage/

Ok, jag förstår. Att man inte får ta med en vagn free of charge på Vietnam Airlines spelar inte så stor roll eftersom vi inte kommer att ta med den. Tack för tipset med prampack också!

Behöver man förresten checka in ett babyskydd? Eller kan man ta med den som handbaggage in i kabinen? Enligt vad jag kan se på SAS hemsida kan man inte ta in babyskyddet i kabinen för spädbarn (eftersom de inte har någon flygstol). Nån som vet mer om det här?

En annan fråga. Om jag enligt SAS får checka in 23 kg för spädbarn men Vietnam Airlines tillåter 10 kg, vad gäller då vid check-in på Arlanda? Blir det då 23 kg jag kan checka in eller minsta gemensamma nämnare, d v s 10 kg?
 
Ja det kan vara så, men har SAS och Vietnam Airlines interline agreement? I vilket fall fall som helst så krävs väl check in i FRA även om bagaget skulle vara taggat hela vägen, och då finns väl risk att agent tar extra betalt?

Vad är ett interline agreement? Är det att baggaget kommer ända fram till destinationen? Inte behöver man väl checka in igen i FRA? På de resor jag gjort har man bara gjort "transit", och baggaget har kommit fram till destinationen automatiskt.
 
Interline kan vara bara för bagaget och säger inget om hur du checkar in.

Jag skulle iaf testa checka in via http://www.vietnamairlines.com/wps/portal/en/site/before_you_fly/web_check_in om jag var dig 40 timmar innan.

EDIT: Kanske bäst att vänta tills det är 36 timmar kvar tills du kan checka in på sas.se för flighten där och sen se om du behöver checka in där med.

Ok, tack får se om jag checkar in på sas.se eller väntar tills jag kommer till Arlanda. Vietnam Airlines stödjer tydligen inte web-checkin från FRA enligt vad jag kan se här: Web Check In - General | Vietnam Airlines
 
Toppen