Senaste nytt

Smidigaste transfer till och från New York (JFK/EWR/LGA)

palmen

Moderator
En liten update på hur det gick för min del.

Tog vanlig "gul taxi" från LGA till hotellet. Man fick en lapp där det stod att till Midtown skulle det kosta 27-37$ exklusive skatter och avgifter. Blev 32$ plus 6$ vägavgift (åkte in via Harlem av någon anledning och inte över Queensboro bridge) samt 2$ flygplatsavgift. Med dricks blev det ca 50$.
På vägen hem erbjöd sig mitt hotell att boka taxi åt mig med en flat rate på 40$ vilket jag tyckte var ok, med dricks skulle det bli ca 50$. Blev lagom förvånad när det stod en svart Lincoln Towncar från New York Mexicana car & limousine service utanför.
New York Mexicana Car and Limousine Service

Vad har jag lärt mig av detta? Gultaxi kan man glömma och istället ta något bättre alternativ till samma kostnad :)
 
Det talas mycket om taxis och limousiner som alternativ för att transportera sig till NYC från flygplatserna. Jag tänkte därför bidra med min erfarenhet av tunnelbanesystemet som motvikt till all glamour. :)

Från det att vi lämnade hotellet på Broadway tog det under timmen tills vi satt i Swiss lounge på JFK och drack bubbel. Hur gick då detta till?? 2min promenad, tunnelbana till Jamaica, airtrain till terminalen, business check in och sen fast track genom security. Kommer inte ihåg kostnaden, men det var under 15 dollar + tilläggsavgift för businessbiljett med Swiss.

:)
 

Treo

Medlem
Från JFK (först Air Train): Tunnelbana, eller om man ska till/från västra Midtown, Long Island Rail Road (LIRR), är både snabbt och smidigt. Med mina erfarenheter snabbare än bil/buss.
 

Xavi11

Medlem
Är på väg till New York i april och spanar runt BC för matnyttig information och hittar grymt bra grejor. Har dock en fundering som jag inte hittat svaret på och det gäller just transporten mellan Newark och Manhattan. Har kollat limo service och fått prisuppgift på ca 80 dollar enkel vilket känns ok för en familj (2 vuxna och 2 barn) och jag hade nog tagit det här alternativet rakt av om det inte var så att jag är osäker hur trafiksituationen ser ut. Landar fredag eftermiddag med SAS (14:50) och tänker mig att när vi hämtat ut väskorna så är det mitt i rusningstrafiken. Vi vill ju naturligtvis in till stan så snabbt som möjligt. Då föddes idén om att kolla Amtrak tåg och blev minst sagt förvånad när de ville ha 162 dollar för vår familj. I andra städer brukar ju kollektivtrafiken vara billigare än taxi.... Så nu till mina frågor.

1. Hur "jävlig" är trafiken en "normal" fredagseftermiddag i new york? Hur lång tid skulle ni tippa att det tar mellan EWR och Midtown?
2. Har jag missat något när det gäller Amtrack eller är det dyrare med tåg jmf med limo?

Ser fram emot att höra från new york experterna! Tack på förhand
 

Totopez

Medlem
Är på väg till New York i april och spanar runt BC för matnyttig information och hittar grymt bra grejor. Har dock en fundering som jag inte hittat svaret på och det gäller just transporten mellan Newark och Manhattan. Har kollat limo service och fått prisuppgift på ca 80 dollar enkel vilket känns ok för en familj (2 vuxna och 2 barn) och jag hade nog tagit det här alternativet rakt av om det inte var så att jag är osäker hur trafiksituationen ser ut. Landar fredag eftermiddag med SAS (14:50) och tänker mig att när vi hämtat ut väskorna så är det mitt i rusningstrafiken. Vi vill ju naturligtvis in till stan så snabbt som möjligt. Då föddes idén om att kolla Amtrak tåg och blev minst sagt förvånad när de ville ha 162 dollar för vår familj. I andra städer brukar ju kollektivtrafiken vara billigare än taxi.... Så nu till mina frågor.

1. Hur "jävlig" är trafiken en "normal" fredagseftermiddag i new york? Hur lång tid skulle ni tippa att det tar mellan EWR och Midtown?
2. Har jag missat något när det gäller Amtrack eller är det dyrare med tåg jmf med limo?

Ser fram emot att höra från new york experterna! Tack på förhand

Amtrak är ju fjärrtåg, som är dyrare än lokaltrafiken. Jättebra om man ska längre bort, men inget för flygtransfer till/från Manhattan.
NJTransit funkar bra, det tar ca 30 min till Penn Station. Därifrån tar ni tunnelbana eller taxi till hotellet. Kostnaden är 12.50 USD för vuxna och 8.75 för barn. Observera att det finns en station i Newark som också heter Penn Station, så att ni inte kommer fel...

En bil från Dial7 eller liknande kostar typ 70 inkl dricks och tull och så vidare, men då kommer ni direkt till ert hotell. Men som du säger, det kan ta en sabla tid. Förra gången fastnade vi i kö vid en trafikolycka, det tog drygt 90 minuter in till Times Square. Har ni inga problem med att byta transportmedel med barn och bagage är tåget utmärkt, om bekvämlighet är viktigare än tid ta en bil.
 

agehall

Medlem
NJTransit funkar bra, det tar ca 30 min till Penn Station.

Vilken Penn Station? Det finns en i NJ och en i NYC...

Med tanke på att man med fyra personer är uppe i runt $40 så skulle jag nog säga att smidighetsfaktorn är värd mellanskillnaden för att ta en taxi/limo.

Jag har aldrig upplevt några större problem med rusningstrafiken in till Manhattan när jag kommit med SAS, så jag tror inte det ska vara några problem nu heller. Och går inte större delen av rusningstrafiken ut från Manhattan snarare än in dit?
 
Toppen