Senaste nytt

Stora location-tråden

Ritz

Medlem
Jag har märkt att få resesajter och hotellbokningssajter har superbra koll på location, det vill säga i vilket område man ska bo i om man gillar en viss sak, till exempel närhet till strand, shopping, affärsdistrikt, osv. Samtidigt är location en av de viktigaste parametrarna om man gillar att ha nära till allt och inte vill spendera halva resan i taxi, buss eller tunnelbana. Och så klart undvika "vart fan har jag hamnat?". :)

Tänkte att vi alla kan tipsa om bra områden i olika städer/orter då det kan bli en värdefull referens för hotellbokning nästa gång man åker till en ny stad.
 

Jacob

Medlem
Det här är en del som vi kanske ska ta till oss när vi utvecklar vår hotelldel under närmaste månaderna. Vi håller just nu på att jobba med just en hotelldatabas som ska täcka åtminstone ett antal tusen hotell. Men det är mycket jobb.
 

jumbooze

Medlem
Om det är en "storstadsdestination" kan man alltid kolla om det finns en Starbucks i området (i de länder som har Starbucks), inte för att deras kaffe är gott utan att det brukar säga något om området. Det går även kolla om 7-eleven finns. Indikatorer på att man inte är helt off.
 

FF#1

Medlem
Det här är en del som vi kanske ska ta till oss när vi utvecklar vår hotelldel under närmaste månaderna. Vi håller just nu på att jobba med just en hotelldatabas som ska täcka åtminstone ett antal tusen hotell. Men det är mycket jobb.

Absolut, som förstagångsbesökare har jag allt för många gånger hamnat på ställen där jag inte hade valt att bo om jag hade fattat det innan.
Även om man tar ett hotell där man tror att det är mitt i city så kan det vara ok på dagen en helt dött på kvällen.
Så att beskriva vad som finns i närheten av hotellet och hur läget egentligen är vore toppen.
 

Ritz

Medlem
Location: Kuala Lumpur - Golden Triangle east

Skärmavbild 2013-09-24 kl. 23.49.03.png

Den som ska till Kuala Lumpur har säkert hört begreppet "Golden Triangle". Detta är ganska intetsägande eftersom denna yta är jämförbar med Östermalm i storlek men med betydligt sämre möjligheter att promenera runt då stan är byggd för bilister och inte fotgängare. Då jag tycker om att promenera är mitt favoritområde den östra delen av Golden Triangle, vilket är området där köpcentret Pavillion och de tre hotellen Westin, Marriott och Ritz Carlton ligger. Detta är den fräschare och nyare delen av Bukit Bintang-området, och bor du på ett av de tre hotellen har du gångavstånd till det mesta:

• Pavillion (tvärsöver gatan från Marriott) - en relativt ny, fräsch och väldigt trevlig galleria med ett bra spann av butiker från midrange till premium till lyx, en gigantisk food court och en handfull riktigt bra restauranger.
• Uniqlo - alla västerlänningars budgetfavorit!
• Lot 10 Hutong food court - små matstånd i en modern stil men bevarade smaker och traditionella recept.
• Jalan Alor - street food öppet dygnet runt, "riktig" asiatisk mat av hög kvalitet.
• Li Yen - stans bästa Dim Sum och peking anka i en stilig och sober förpackning på Ritz Carlton.
• Low Yat Plaza - en shoppinggalleria med enbart elektronik. Ja, det går att fynda och ja, det är billigare än Media Markt.

En titt på kartan visar så klart att de flesta hotell ligger bra till, men som sagt så är det inte så kul att promenera överallt i KL och definitivt inte att åka taxi mellan de centrala delarna, i alla fall inte i rusningstrafik.

KLCC (där skrytbygget Petronas Towers ligger) är ett annat område som kommer upp i hotellsökningar, men efter att ha bott där (på 5-stjärniga spahotellet Maya) så kan jag säga att denna location är betydligt sämre eftersom man är begränsad till den stora men rätt trista KLCC-shoppinggallerian eftersom hela området är inramat av stora huvudleder.
 

nilsson

Medlem
Jag har promenerat en hel del från, Westin och tycker det går rätt bra. Om man går till vänster om pavillion på kartan så kan man gå på överbyggda broar hela vägen till KLCC på ca 10 minuter. Följer man Jalan Bukit Bintang åt vänster och nedåt så kommer man till Low Yat Plaza, bakom The Malaysia Hotel, där man hittar ett tiotal våningar med elektronik-butiker.
 

Ritz

Medlem
Jag har promenerat en hel del från, Westin och tycker det går rätt bra. Om man går till vänster om pavillion på kartan så kan man gå på överbyggda broar hela vägen till KLCC på ca 10 minuter. Följer man Jalan Bukit Bintang åt vänster och nedåt så kommer man till Low Yat Plaza, bakom The Malaysia Hotel, där man hittar ett tiotal våningar med elektronik-butiker.

Visst är det ett trevligt område att bo i? Jag brukar bo på Ritz Carlton på den lugna lilla gatan strax bakom Westin. Förutom läget så är de alltid så schyssta på RC. Man får i princip alltid rumsuppgraderingar och har man sen flygning hem så får man använda deras fitness centre med pool/bastu/gym/jacuzzi för uppfräschning.
 
Toppen