Senaste nytt

Miljösamvete?

Simon

Medlem
En diskussion jag inte sett här är den om hur man känner inför miljöaspekten av sitt resande. Jag är inte intresserad av några pekpinnar, jag tycker bara det är en spännande fråga. Ni som flyger riktigt mycket och kanske ibland bara för nöjets skull, tänker ni på miljöbiten nån gång? Lutar ni er mot någon statistik, försöker ni ta igen det på annat håll? Någon kanske rentav ger blanka fan i det. Intresserad av alla tankar!
 
A

Aurora

Guest
Nylig ferdigutdannet civ.ing i energi, klima og miljø - med fokus CO2-behandling... Skal uttale meg om emnet i morgen når jeg er hjemme igjen (skriver på iphone nå).

Kort fortalt: har ikke 1 gram dårlig samvittighet for hverken CO2utslipp eller andre utslipp. Globalt har flytrafikken ingen betydning på totale utslipp.
 

Flood

Medlem
Vad gäller CO2-utsläpp har jag inget dåligt samvete. Imho är det rent nys att människan globalt skulle påverka klimatet via CO2. Däremot på resursförbrukning och energiåtgång kan jag ha lite dåligt samvete för onödiga resor.
 

Chrille

Medlem
Jag tycker det är dumt att förneka att mänsklig aktivitet kan ha påverkan på miljö och klimat. Men för min del har det inte påverkat flygresandet nämnvärt. Däremot min syn på bilen, och bränsleekonomin där. Kanske för att det också är märkbart privatekonomiskt att göra ett aktivt val där?
 

A380*G

Medlem
Jag bryr mig inte som individ. Planet kommer gå ändå, antagligen med samma bränsleförbrukning oavsett om jag är på planet eller inte.

Finns värre saker som kommer förgöra mänskligheten före resandet.
 

agehall

Medlem
Jag kan inte påstå att jag gjort så mycket onödiga resor. Men jag har aldrig funderat så värst mycket på miljöbiten men i stort håller jag med A380*G här.
 

henrik l

Medlem
Det där att räkna på utsläpp per transportslag är alltid lurigt. Men själv cyklar jag eller tar bussen (när jag har månadskort) när det är möjligt. Däremot kan irritera mig på prissättningen inom kollektivtrafiken. Har jag månadskort och åker mycket är det inte så mycket att diskutera. Men vid enstaka resor har man inte funderat på prissättningen. Skulle jag ta bussen med familjen för att hälsa på mina föräldrar 15 km utanför stan går det loss på 200 kr minst. Den som satt priset verkar inte ha tänkt på att man som privatperson i detta läge tänker utifrån sär- och samkostnader, eller fasta- och rörliga kostnader. Bilen står där och beslutet att ta bilen kostar mig ca 3 l bensin.

Däremot brukar jag kolla på varifrån frukten och grönsakerna kommer ifrån. Brukar inte köpa äpplen som flugit runt halva jorden. Men å andra sidan har jag ingen aning om vilken miljöpåverkan odlingen av dessa äpplen har haft:confused:
 

GillBates

Medlem
Jag bryr mig inte som individ. Planet kommer gå ändå, antagligen med samma bränsleförbrukning oavsett om jag är på planet eller inte.
nåja, lite haltande är det väl allt.....om tillräckligt många väljer andra alternativ (där så är möjligt genom video-länk, skippad semesterresa eller vad det nu månne vara) så kommer planet inte att behöva gå.

......håller dock med om att det finns klart värre saker för mänskligheten :)
 
Last edited:
Toppen