Senaste nytt

Miles&More tar bort SWISS First Class awards för Basic och Frequent Traveler medlemmar

Senator

Moderator
Nu har jag jo varit SEN i ett antal år, och känner mig inte direkt drabbat av detta men kan känna att det känns lite märkligt. Att detta inte är tillgängligt för Basic är en sak, men att ta bort detta för FTL känns ganska hårt.

Mina reflektioner runt detta är:
** Med tanka på "hur bra" många C produkter är, kämpar flygbolagen för att marknadsföra F. Ordet "exklusivitet" känns rätt här, och en ändring av detta är mer jippo för att få F kännas exklusivt
** Till min vetskap är det nu bara BA av 4 europeiska bolag med F som har mer än 8 stolar i F, så "supply" delen av "supply and demand" minskar, och därmed ökar prestigen/exklusiviteten vid att åka F
** Schweiz är inget stort land, men har en kapitalstärk och köpvillig marknad. Swiss har en stor "captive audience" för deras F produkt.
** F är ingen kassako för flygbolagen, det är C som bidrar till bottenraden tycker jag ha läst någonstans då alternativkostnaderna för F är rätt höga. Så F är en branding exercis för flygbolagen
** Summa summarum; öka exklusiviteten för Swiss F

Kontentan är väl dock att Swiss F är helt borta från Star Alliance...

Sedan känns det lite 1994 över allt detta; att behöva ringa för att boka och kolla tillgänglighet i 2013 känns väldigt konstigt!
 

A380*G

Medlem
Håller med, de borde kunna ordna detta väldigt enkelt via M&M-siten.. MEN, det är uppenbart att LX inte vill sälja F awards, därför lägger de till ett extra moment som innebär att man måste ta sig tid att ringa.

Ja, det stämmer att F i princip måste sälja ut kabinen för att nå break even... även fast intäkterna per F pax är betydligt högre än en average Y pax så tar ju en F pax upp lika mycket plats som sex till åtta Y pax, kanske även mer på B747-400 med LH. Lägg till att det går en flygvärdinna per fyra pax i F, vad är ration i Y?

Dock, skönt att de iaf erbjuder LH F för partners än så länge. Finns dock en risk att de snart går samma väg som SQ, dvs att LH Group enbart erbjuder shorthaul F awards till tex CAI, DXB, RUH, Tel Aviv etc...
 

Rustscheff

Medlem
Man undrar ju oxå om detta innebär ett elegant sätt att avskaffa SEN partner awards. Kan man från 2014 beställa en partner award i LX F om man själv är SEN och hustru FTL???
 

Swisser

Medlem
Rustscheff,
Jag tror att de alltid utgår från den status den person har från vilkens konto milesen debiteras. Denna person måste vara SEN. Jag tror därför att det inte spelar någon roll vilken status den person har som flyger med på denna companion award.
 

A380*G

Medlem
Ja SEN companion award ligger kvar tills vidare. Den gör att F awards fortfarande är bra värde.
När de tar bort den lämnar jag M&M.

Dock kan jag tänka mig att enhancement 2.014 blir att bara HON kan använda den för F awards.
 
Toppen