Senaste nytt

SAS - styr upp handling på Malta eller lägg ner!

VonMögen

Medlem
Främst till alla SASare som läser detta!

Storyn är kort men rätt vidrig. Har en ARN-MLA-ARN över dagen. Ingen på ARN kan checka in returnen vilket är ganska väntat. SAS flygningen i ARN-MLA i SAS Plus är trivsam. Landar på tid 1:05h innan avgång tillbaka till ARN, så har tid att lugnt göra det jag ska göra och sedan gå till inchecken vilken nås ca 50 min innan avgång. Här börjar tramset. Inchecken insisterar att det enbart finns en M bokning i mitt namn trots att jag visar min SAS plus t/r bokning, visar även utskriven bokning+referens. Incheck skakar på huvudet och säger att supervisorn måste fatta ett beslut. Supervisorn kommer tillbaka med ett boardingkort med SAS Go säte långt bak och vägrar ta upp en dialog kring att detta är fel. Eftersom att tiden början bli knapp så orkar jag inte skrika ikapp med clownen från Malta utan går mot säkerhetskontrollen/gaten. När jag påvisar felaktigheten i boardingkortet jämfört med min bokning i gaten så skakar de på huvudet och säger att de inget kan göra. De säger att detta är något för SAS reppen att agera på. Pajasen kommer och har ingen aning om hur nåt funkar. Att han ens får ha ansvar för ett bolag som SAS är ett stort frågetecken. Ett par minuter av värdelöst argumenterade går. Slutsats, han är en otrevlig och hånleende fjant. Ground handling på MLA lämnar ALLT att önska och deras förslag var att vi ska lösa det med cabinpersonalen på flighten... Ska tillägga att vi var 3 personer med olika bokningsref. som råkade ut för samma sak. Så SAS om ni säljer en produkt, se för i helvete till att ni kan leverera!

Sopar ni inte rent bland den patetiska personalen som befinner sig på MLA, så har ni som bolag inget där att göra. Börja med att tvinga tillbaka den lokala pajasen som går runt i SAS väst och är "lokal representant" till den skolbänk/arbetsförmedling han borde sitta på. Pinsam person. Sen kan ni lära upp Air Malta personalen, eller vad dom otrevliga personerna kommer ifrån vid incheckningen, i SAS bokningssystem. Supervisern där borde skickas så långt bort flygplatsen att ingen kommer ihåg honom. Fy faan.

Pursen + Crew på MLA-ARN ska dock ha all cred. Otroligt proffsigt bemötande. Skriver detta i en SAS ++ tråden.
 

spritfet

Medlem
Jag var en av de tre drabbade och kan bara instämma: MLA:s ground handling är under all kritik. Otroligt trist att bli bemött på detta sätt som betalande SAS Plus resenär.

Den tredje resenären medgav också att det inte var första gången det hände när han flög SAS Plus från MLA, så en uppföljning på detta ärende är att önska.

Som föregående skribent redan nämnt, SAS crew ombord löste problemet galant och en eloge till dem!

Ska bli intressant att se om/när intjäningen av denna resa registreras...
 

MarcusC

Medlem
Var med om liknande problem vid resa i somras Split > Köpenhamn. Hamnade på 8F...när jag frågade om det verkligen var så många rader plus...sa check i personalen i SPlit att SAS bara hade "one class", de flyttade mig dock till 1D. Boarding kort sa Sas Go...Nu var det plus på rad 1, och jag fick poäng för Plus. Men uppenbarligen verkar SAS ha problem med informationen till ytterstationer (på leisure destinationer" som inte fattar vad plus är??)....
 
Själv flög från Malta den 8 augusti och allt funkade kanon. Svensktalande personal vid check-in och fyra rader för Plus. Tråkigt att höra att ni har fått uppleva dålig bemötande, men bra att det löste sig. För mig tog det en vecka och sen poängen trillade in till mitt konto.
 

Alx

Medlem
Välkomna till min vardag!! :D

Jag har länge stångats med både SAS och Air Malta (KM) om att ordna så att seating, check-in online, poängregistrering m.m. faktiskt fungerar. Svaret jag har fått från de båda är att pga att de använder olika system som inte synkar med varandra så är det inte möjligt idag. Dock har de varje gång lovat att ordna till så att poängregistrering och seating ska fungera i framtiden. Bortsett från poängregistreringen som numera fungerar ibland, så har inget annat ordnats till de senaste åren. Jag antar att de helt enkelt inte kan enas om en lösning som fungerar.

KM har attitydproblem av ENORMA mått. Att försöka förändra detta faktum skulle jag nog våga påstå är ett livstidsuppdrag. Liknande attityd återfinns inom många serviceyrken på Malta. Personligen är jag övertygad om att det bottnar i en av alla nackdelar som kommer med mikrostater där man istället för att anställa professionella personer, ofta anställer släktingar och vänner. Det blir lätt pannkaka av alltihop då.

Om det är till någon tröst kan jag intyga att samma otrevliga och många gånger dryga bemötande får man även om man reser med KM själva, Lufthansa, SAS eller valfritt annat flygbolag som hanteras av Air Malta. Så SAS är åtminstonde inte extra drabbat! :)

Som statusmedlem på KM blir jag något bättre behandlad av personalen. Men det är verkligen marginellt och från fall till fall.

KM är trots sina slitna flygplan ett rätt OK flygbolag när man väl är uppe i luften. T.ex. så är de ett utav de få flygbolag som inom Europa fortfarande serverar en varm måltid i ekonomi (om än alltid samma måltid :rolleyes: ) Kabinpersonalen är alltid vänlig och serviceminded. Dessvärre är som sagt deras kollegor på marken och i viss mån även piloterna deras raka motsatser.

Jag lider med kabinpersonalen som ofta får klä skott för vad markpersonalen/piloterna har ställt till med.

Jag hoppas av högst egoistiska skäl dock att SAS behåller sin MLA-ARN linje!!
 
Last edited:

Alx

Medlem
Btw om någon skulle vilja/orka stångas med Air Malta i frågan så har jag Air Maltas marknadschef Melinda Kecskes mailadress. Från början verkade hon riktigt angelägen om att höra hur man uppfattar Air Malta och deras kundbemötande. Men när jag insåg att hennes "intresse" i förbättringsåtgärder stannade vid just bara diskussioner och tomma ord så gav jag upp. Hon rekryterades för något år sedan direkt från WizzAir som ju kanske inte har gått så värst lysande! :rolleyes:

Skicka PM om du vill ha mailadressen.
 

Jonas C

Medlem
Bokat en resa med SAS till Malta i Augusti. Får jag någon lounge access som Star Gold eller är det bara PLUS som ger lounge? Och kan man checka in på mobilen, så man slipper stå i kö?
 

Alx

Medlem
*A Gold ger ingen lounge access på Malta eftersom det är en tredjeparts lounge. Däremot får man en lounge voucher om man reser i SAS Plus numera. Reser man i SAS Minus är det Priority Pass eller betalning som gäller.

Trevlig resa!
 
Toppen