Senaste nytt

Beräkna snittpriser för vanliga flygrutter

Jag håller på att skapa en artikel med tabeller för intjäning och utnyttjande av Eurobonus poäng. Det är verkligen svårt att göra bedömningen "hur mycket är en Eurobonus poäng värd"?

Om ni har tid & möjlighet - hjälp mig att sätta ett justerat normalpris för följande resor:

ARN-GOT SAS Eco
ARN-LHR SAS Eco
ARN-LHR SAS Biz
ARN-NYC SAS Eco
ARN-NYC SAS Biz
ARN-BKK SAS Eco
ARN-BKK SAS Biz
ARN-SIN LH Eco
ARN-SIN LH Biz
ARN-SIN LH First
FRA-SIN-SYD SQ Eco
FRA-SIN-SYD SQ Biz

Frågan är alltså - vad är ett lägsta normalpris för dessa flygresor? Priset använder jag sedan för att räkna fram "kronor per poäng".
 

Gnopps

Medlem
Menar du hur mycket man brukar få betala i snitt för sträckan om man bokar 3 månader i förväg och det finns bra platstillgänglighet?
 
Menar du hur mycket man brukar få betala i snitt för sträckan om man bokar 3 månader i förväg och det finns bra platstillgänglighet?

Exakt. Ska inte du och jag skriva artikeln ihop? Ju mer jag har forskat i detta, desto mer intresserad har jag blivit.

Om man optimerar sin "spread" så är poängen värda enormt mycket mer. Värdet av en poäng kan ökas tiofalt om man gör rätt :)
 

Dr. Miles

Expert
Billigaste ARN-SYD med SQ: ca 11.000 SEK (Fare basis: VDK1MSE = 0 poäng)
ARN-SYD med SQ: ca 15.000 SEK (Fare basis: HL3MSE = 100% poäng)
 

jth

Medlem
Vad gäller SAS så är det väl V-klass i ekonomi och Z-klass i business som är bäst "bang for the buck"

Jag gjorde faktiskt ett par liknande undersökningar för någor år sedan, dock har ju priserna ändrats sedan dess.

Tex ARN-BKK i med ZSEBIZ kostade 16767 kr. Dock tillät ju då ZSEBIZ resor ända till DPS, vilket gav 31600 poäng. (53 öre/p)
Samma resa i ekonomi (VLSEECO) gick på 9800 kr och gav 15800 poäng. (62 öre/p)

ARN-EWR i V-klass (VLSEECO) kostade 7500 och gav 9800 p. Z-klass kostade 22500 kr och gav 18000 p. I detta fallet var alltså V mer "bang for the buck".

Nu har jag inte dagens priser aktuella, men någon med tillgång till expertflyer kan säkert kolla upp detta. Notera att SAS har olika priser i hög och lågsäsong (andra bokstaven i bokningskoden är L eller H beroende på säsong) så det kommer ju variera beroende på när man flyger.
 
Pa expertflyer ser man inte skatter och avgifter(eller finns det sätt att göra det?). Därför är det lite svår att jämföra eftersom olika bolag har olika avgifter.
 
Toppen