Senaste nytt

SAS American Express

Status
Stängd för vidare inlägg.

ARNflyer

Medlem
SAS är ju väldigt aggressiva med att marknadsföra detta kort, kommit ett flertal erbjudanden och kampanjer, både i den vanliga brevlådan och i e-mail brevlådan.

Är det någon som skaffat detta kort och har noterat några konkreta fördelar eller nackdelar med kortet eller allt runtomkring?
 

agehall

Medlem
Jag använder det till allt jag kan. Det som jag tycker är riktigt smidigt, är att AmEx ger otroligt bra service. Har man ett problem och ringer dem, så är de alltid tillmötesgående. Dessutom får man ju 50% på en bonusresa för 2 personer när man handlat för 150k på ett år. Det enda som är trist är att man bara får en sådan voucher per år..

Om folk tänker skaffa kortet så är det värt att notera att det är bra att låta sig "rekryteras" av någon annan då både den som rekryterar och den som blir rekryterad får EB Extra poäng...

Undertecknad kan gärna bistå med rekrytering... :)
 

famhanssons

Medlem
Det ger snabbt poäng till bonusresa. Jag handlar allt inklusive utlägg till företaget på detta kort. Var dock försiktig med att välja Elite kortet. Är ni 2 i familjen med Amex kan det vara värt o överväga Platinum kortet. Det ger alla andra kort gratis inklusive priority pass.
 

JacobGBG

Medlem
Jag skaffade detta för ca 3 mån sedan då de körde en 30k sign-up bonus. Funderar på att signa min tjej nu oxå på et t(med hennes tillstånd självfalleT) för en signup bonus på 12k och 6k för henne (någon som vet en bättre?).

Det jag frustreras av då och då är Sveriges dåliga täckning för AMEX. Till exempel så köpte jag möbler för 12.000kr häromdagen på Mio där de inte tog AMEX, 2400 poäng och ett bra hopp mott 150.000 kr vouchern hade det blivit...
 

Dr. Miles

Expert
Det jag frustreras av då och då är Sveriges dåliga täckning för AMEX. Till exempel så köpte jag möbler för 12.000kr häromdagen på Mio där de inte tog AMEX, 2400 poäng och ett bra hopp mott 150.000 kr vouchern hade det blivit...

Jag undrade också om det. Mitt fall var AMEX på IKEA.
IKEA tar emot Diners, vilket i min mening tar lika höga avgifter som AMEX gör.
Jag undrar om AMEX har irriterat på Ingvar Kamprad på något sätt...
 

jurgenb

Medlem
Min tanke är att säga upp mitt AMEX som jag skaffade för ett år sedan med 30k promon för *G medlemmar. Därefter ansöka om det på nytt för ytterligare 30k som dom ju erbjuder nu igen, någon som hunnit pröva detta, har man någon blackout period om man gör som jag tänkt?
 
Min tanke är att säga upp mitt AMEX som jag skaffade för ett år sedan med 30k promon för *G medlemmar. Därefter ansöka om det på nytt för ytterligare 30k som dom ju erbjuder nu igen, någon som hunnit pröva detta, har man någon blackout period om man gör som jag tänkt?

Ja, ett år har jag för mig att jag läst någonstans.
 

jth

Medlem
Jag har också haft SAS-amex kortet sen slutet av 2009. På det hela taget helt okej, dock var den nya förändringen med ändrade bonusnivåer en försämring för mig som inte spenderar 150k+ på kortet.Förra året fick jag iallafall europa-vouchern, som jag använt i år.

Är det någon som lyckats med att förhandla ner årsavgiften? Själv lyckades jag inte trots ett flertal telefonsamtal. Men eftersom det tickar in en hel del extrapoäng varje månad från kortet så har jag ändå så stor nytta av det så jag behåller det.

Jag tycker Amex accepteras i princip överallt där man handlar för tillräckligt höga summor (restauranger, hotell, mataffärer etc), dock är ju IKEA ett av de märkligare undantagen (de tar ju Diners...). Angående mat så tar ju Prisextra Amex, dock ej Willys (lite konstigt eftersom bägge är Axfood).
Utomlands använder jag Amex nästan bara i USA, deras växlingskurser där slår i vissa fall VISA: I Europa och andra länder brukar oftast VISA/MC vara billigare.
 

Dr. Miles

Expert
Utomlands använder jag Amex nästan bara i USA, deras växlingskurser där slår i vissa fall VISA: I Europa och andra länder brukar oftast VISA/MC vara billigare.

Jag har hört tidigare om hur AMEX hanterar växlingskurser.
Det var så att AMEX växlar alla valutor utom USD till USD först, sedan växlar den till lokal valuta vilket AMEX kortet är utställt. (i Sverige är det SEK)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen