Senaste nytt

Diverse frågor kring Lufthansa First

Haha, klockan var efter 00.00 svensk tid.. då är man lite lat. :)

Moderator får gärna flytta in tråden i "Diverse frågor kring Lufthansa First" så fort de vaknar..
 
Last edited:

Bonden

Medlem
Ska om några dagar pröva Lufthansa First Class.
Dag 1 (biljett 1) ARN-ZRH-FRA med Swiss C.
Dag 2 (biljett 2) Lufthansa First Class.

Eftersom det inte är samma dag och dessutom inte ens samma biljett så antar jag att det inte blir någon upphämtning från planet dag 1? (om man inte kan koppla ihop biljetterna på något sätt?)

Nej, även om biljetterna är ihopkopplade så tror jag inte att du hade blivit upphämtad eftersom:
* ca 70% att du landar vid en gate.
* Jag har för mig (är inte 100%) att man bara får pickup om man kör LH metal.

Det trista är att pickupen nummera inte kör en till FCT (det är bara en kort promenad, men endå).


Något annat man bör tänka på? Något som rekommenderas i dryck/mat väg?

Tänk på att du skall ära en full meny på flyget sen ;)


Vilken stol att välja på 747-400? 82 eller 83H?

Gillar 82:an så har man närmare till serveringen.


Lycka till!
 

ELO

Medlem
Hej!

Hade bokat LH First class från LAX-FRA för en vecka sedan. Antingen är det B 747-8i på eftermiddagen eller B747-400 i retrofit version med separat säng på denna sträcka. När vi steg ombord fick vi världens chock. Det var en gammal B747-400 med mycket utsliten första klass kabin, gamla stolar som var instabila. Besättningen var märkbart irriterad över situationen. Förklaringen kom snabbt. Denna flygmaskin skulle "pensioneras" om14 dagar och brukar gå mellan FRA-Bombay men hade plötsligt satts in pga. tekniskt fel på tilltänkt plan.
Det märktes tydligt att LH inte hade en beredskapsplan hur man skulle hantera denna situation vilket istället för vänlighet utbyttes i en märkbar irritation och sämre måltidsservice. Ursäkt för den dåliga kabinen framfördes bara på tyska. Alla 8 passagerarna i första klass var märkbart besvikna.
Jag kontaktade LH Senator feedback vid hemkomsten och förklarade situationen. En mycket trevlig kvinna ringde tillbaka dagen efter och gav utan omsvep tillbaka skillnaden i pengar mellan A-klass och D-klass och hoppades att mitt förtroende för LH inte var rubbat.
Det tycker jag är professionellt hanterat. Hoppas bara att de andra 7 passagerarna var lika rättrådiga och kontaktade LH som jag tycker skulle erbjudit detta från början utan att man ska behöva kräva ersättningen.

Nya LH första klass Lufthansa-new-first-class-m.jpg
Gamla LH första klass 747-Seat-F.jpg
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Hej!

Hade bokat LH First class från LAX-FRA för en vecka sedan. Antingen är det B 747-8i på eftermiddagen eller B747-400 i retrofit version med separat säng på denna sträcka. När vi steg ombord fick vi världens chock. Det var en gammal B747-400 med mycket utsliten första klass kabin...

Dock har de i alla fall blockat varannan stol, så man är garanterad två gamla F-stolar och den ena kan man då ha bäddad som säng om man vill. Med det sagt så förstår jag verkligen besvikelsen. Retrofiten är en fantastisk produkt.
 
Fantastiskt. Ringde Lufthansa och fick svar inom 15 sekunder.
Rabblade bokningsnumret som nato-koder rekordsnabbt. Hon uppfattade allt och vips hade jag 82C och samtalet avslutat efter 1 minut och 13 sekunder. På tal om smooth.. :)

sweet.png

Valde 82C efter att ha läst följande:

Row 82 is a lot better than 83: in front of 83, all the action happens: cabin crew is putting their carts there, they have the bar there and in 83 you are in the middle of the action because of the two aisle seats.

I don't like sitting in front of a wall, that's why I rate 81 lower than 82 but 83 comes definitely third. Stay away from 84: most traffic, most noise, least privacy.

Samt:

I like 82 or 83 C. Row 81 and you're facing a wall. Row 84 and you're too close to the galley and lav. 82 and 83 H you can face some clinking around with the service cart dishes, bottles, and glasses.

Jag är dock enda pax i F till dagens datum så jag håller alla tummar att det förblir så. :p
 
Last edited:
Även om F skulle vara fullt så betänk att ni max är 10 pers på en yta stor som en A319... ;)

Haha. Jag tänkte dock försöka ta ett par bilder och jag tycker det är lite pinsamt och jobbigt när det är annat folk som stirrar. Tänker även fråga om jumpseat vid landning men chansen där är väl cirka 0.5% som det ser ut idag.
 
Last edited:

Rustscheff

Medlem
83 C har ju mest plats??? Och dessutom är det närmast till champagneflaskan, och vid start och landning sitter en vänlig flygvärdinna och ler mitt emot dig...
 
Toppen