Senaste nytt

Grön laser

Hissen

Medlem
Hej, hade det diskutabla nöjet att prova Ethiopian Airlines mellan Arlanda och Johannesburg. På hemvägen, (igår), ingår en teknisk mellanlandning i Kairo. Under inflygningen, (när man kom in över tätort), fick jag en grön laser rätt i ögat. Ett pojkstreck tänkte jag, men under de 3-4 minuterna det dröjde innan vi landat besköts vi från alla håll säkert 50 gånger. Försökte fråga kabinpersonalen när vi landat men dom valde att inte förstå. Vi besköts även efter start. Är detta möjligen en folksport i Kairo?

Någon som råkat ut för liknande händelser?
 

Marcus_R

Medlem
Upplevde samma sak här i Göteborg när vi var på väg hem från ALC. Fick en grön stråle rakt på oss från Gammlestan. Blev lite förvånad över att jag faktiskt kände mig bländad på det avståndet. Kan då tänka mig hur det kan kännas i Cockpit.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har också råkat ut för det strax efter start i MUC, blev också förvånad över hur pass starkt ljuset kändes. Kan tänka mig att det är ett väldigt vanligt bus, som inte lär försvinna om man inte gör innehav straffbart med kännbar påföljd. (eftersom det är fullständigt omöjligt att hitta någon GM om inte denne är extremt klantig)
 

Valley

Medlem
Finns en reglering inom Strålskyddslagen (SE) som påstår att innehav utan tillstånd är olagligt. Men hur det är i övriga världen har jag ingen aning om (om jag inte orkar googla förstås)

De som leker med grön laser. Kan de se att flygplanet träffas ?
Om inte, vad är då vitsen om man inte strävar efter att orsaka skada ?
 
Toppen