Senaste nytt

Bromma, byta flyg på 20 minuter?

niksal

Medlem
Hejsan,

Relaterat till frågan jag ställde på AY forumet, så undrar jag om folk har erfarenheter av connections på Bromma.

Skal flyga HEL-BLL och via BMA verkar ha bäst tidtabell. Men den biljetten har en connection på 20 minuter på BMA, säljs bl.a. av BA. Är det överhuvudtaget möjligt att klara av på så kort tid? Kommer att spendera en natt i Danmark, men hoppas jag klarar mig med en trolley, dvs handbaggage. Med tanke på att det är et ATR 72 som flyger HEL-BMA så måste den väl ges som "delivery at aircraft".

Skapar jag bara problem med att boka denna? Erfarenheter/åsikter?
 

Jacob

Medlem
Inrikes finns en minimum connecting time på 15 minuter. Egentligen är det ingen skillnad att byta utrikes-utrikes, förutsatt att du blir incheckad hela vägen. När du går mot ankomsthallen finns det en dörr till höger där det står "Anslutande flyg". Gå in genom den och du kommer rakt in i transithallen och gaterna, utan behov att gå genom säkerhetskontroll.

20 minuter ger ingen som helst marginal, men förutsatt att flygen är i tid kan jag inte se att det ska vara några problem.
 

doc

Medlem
När jag åkte med ATR 72 från HEL till BMA så fick både jag och min fru ta våra trollets ombord och fick plats med dem i hatthyllorna, så det kan gå.
 

forastero

Medlem
Ja, som andra har sagt, inga problem förutsatt att planen är i tid och att du inte behöver checka in något på Bromma. Det är korta avstånd på flygplatsen.
 

niksal

Medlem
Tack för alla svar! Känns riskabelt, men jag tror jag skall testa detta en gång. Allt är på en biljett, men det hjälper inte om jag är fast på Bromma och kunden väntar på Jylland...
 
Är det någonstans du skulle kunna ta dig från ett plan till ett annat på i värsta fall 5 minuter så är det ju Bromma, fångar upp dig när du kliver av ena planet och leder dig till det andra som står typ bredvid ;)
 

niksal

Medlem
Imorgon bär det då av... Försöker checka in. Kan endast checka in mig på HEL-BMA. Tydligen är Bromma enda destinationen där BA/Sun Air inte erbjuder online check-in.

Vad tror ni, kan jag checka in mig redan i Helsingfors på flygfältet på BMA-BLL sträckan? 20 minuter är ganska tight om jag måste checka in mig på nytt också!
 

niksal

Medlem
Nåja, då kan jag rapportera hur det gick. Kan rekommendera denna connection åt alla som vill få spänning i livet!

Flyget HEL-BMA landade enligt tidtabell, men det tog förstås tid innan vi hade parkerat och kommit ut ur planet. Gick in i terminalen, hittade numret på gaten för BMA-BLL. Gick till gaten, och killen vid gaten såg ut som en fågelholk då jag (och en annan med samma connection) sa att vi gärna skulle checka in. Han förstod inte alls. Nu var det ca 10 min till avgångstid. Nåja, han knappade lite på sin dator och konstaterade att vi kunde gå ombord, men vi skulle inte få några boarding passes.

Började inte diskutera, utan skyndade till planet. Flygvärdinnan ville förstås se våra bp:s, som vi glatt meddelade att vi inte hade för vi behöver inte dem enligt gaten. Nåja, kapten tyckte vi kunde få komma ombord ändå. Så sist och slutligen gick det riktigt bra!

Liten side note om servicen ombord detta Sun Air/British Airways flyg med 32 säten. OTROLIGT BRA! Juice efter avgång, följd av en frukost med två sorters ostar, sylt, brödurval, joghurt och kaffe. Släng dig i väggen frukostlådan i SAS Plus... Och nu snackar vi vanlig ekonomi (finns bara en klass ombord).
 
Liten side note om servicen ombord detta Sun Air/British Airways flyg med 32 säten. OTROLIGT BRA! Juice efter avgång, följd av en frukost med två sorters ostar, sylt, brödurval, joghurt och kaffe. Släng dig i väggen frukostlådan i SAS Plus... Och nu snackar vi vanlig ekonomi (finns bara en klass ombord).

Om jag minns rätt så var kaffet dessutom serverat i en riktig porslinsmugg på den där flighten :)
 
Toppen