Senaste nytt

Bra deal mellan Stockholm - Sao Paolo eller Rio de Janeiro?

Bryant

Medlem
Hej!

Ska åka till Brasilien under september eller oktober och letar efter bra deals, gärna i business.. Flyger helst med *A då jag är EB medlem.

Det jag har hittat hitills är, med TK, ARN-GRU för 20.600SEK t/r (C), med LX 14500SEK (ekonomi på hemresan)

Jag vänder mig nu till er för att se om det finns någon som kan gräva fram en guldklimp :).

Ingångsvärden:

Vi är två kollegor som åker på studieresa de två första veckorna, därefter kommer våra flickvänner ner och vi reser runt i ca 2 veckor. Ser helst att alla 4 hamnar på samma flyg hem. Att flyga bra på utresan är nästan ett krav, dock så är det ok med ekonomi på hemresan.

Tack

T
 

Jacob

Medlem
Från Arlanda till Sao Paulo ligger de lägsta business priserna så här:

Turkish Airlines: 17911 SEK + skatter
Iberia: 18411 SEK + skatter (28 dagars förbokning krävs)
Swiss: 19921 SEK + skatter
BA: 19921 SEK + skatter (7 dagars förbokning krävs)

Rio de Janeiro var ganska mycket dyrare. Från Arlanda:

Iberia: 18403 SEK + skatter (28 dagars förbokning)
BA: 21072 SEK + skatter
Sedan är det 22000 och uppåt

Kollade också priserna från London och därifrån kan du komma ner en hel del i pris.
Konkurrensen är hårdare från London och det billiga pundet är givetvis en fördel.

Från London till Rio ligger både Alitalia, Tap och Lufthansa under 16000 SEK + skatter.
Från London till Sao Paulo ligger både Delta, Tap, Swiss, Lufthansa och LAN under 16000 + skatter.

Krävs dock givetvis en separat biljett från Sverige till London, men borde inte kosta alltför mycket så här långt i förväg.
 

Dr. Miles

Expert
Kollade också priserna från London och därifrån kan du komma ner en hel del i pris.
Konkurrensen är hårdare från London och det billiga pundet är givetvis en fördel.

Från London till Rio ligger både Alitalia, Tap och Lufthansa under 16000 SEK + skatter.
Från London till Sao Paulo ligger både Delta, Tap, Swiss, Lufthansa och LAN under 16000 + skatter.

Tyvärr, UK APD(Air Passenger Duty) kostar 150 GBP för en business cass flygbiljett till GRU/GIG som börjar resan ifrån Storbritanien. Vilket gör att du måste lägga till ca 1600 SEK på dealen från Storbritanien. (+ returbiljett dit som du skrev)
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Jag ser inte att LHs nya FRA-GIG rutt är omnänd, jag antar att den inte ens konkurrerar i pris?
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Jag ändrade rubriken något för att IATA koderna skulle bli rätt: GRU och GIG :)
Egentligen var det faktiskt rätt från början (vet inte om det var medvetet eller omedvetet).

Eftersom det finns två flygplatser i både Sao Paulo och Rio de Janeiro har städerna även en IATA kod för staden (motsvarande STO för Stockholm).
Och Rio de Janeiros kod är RIO, och Sao Paulos kod SAO.
Däremot har de internationella flygplatserna koderna GIG resp GRU, och det är dom man tenderar att känna till.

Men det är alltid bra att skriva ut städerna i klartext, framförallt i rubriken.

Tyvärr, UK APD(Air Passenger Duty) kostar 150 GBP för en business cass flygbiljett till GRU/GIG som börjar resan ifrån Storbritanien. Vilket gör att du måste lägga till ca 1600 SEK på dealen från Storbritanien. (+ returbiljett dit som du skrev)
Det har du naturligtvis rätt i.
Dock om du kan få en billig biljett Stockholm-London (och det borde man ju fyra månader innan) så bör man ändå komma under de billigaste priserna från Stockholm.
 

Bryant

Medlem
Tack för hjälpen!

Det var medvetet jag skrev SAO/RIO, men det blir tydligare med GRU/GIG. :)

Det är lockande att flyga med TK.. Jag håller er uppdaterade ;)

T
 
Det är lockande att flyga med TK.. Jag håller er uppdaterade ;)

Jag har flygit med TKs 773ER från Bangkok-Istanbul (i Eco) för två år sedan (den var leasad från Jet Airways men nu tror jag även att de har några "egna"). Mycket trevlig kärra och framför allt en fantastisk skillnad från den trötta A330 på vägen österut!
 
Toppen