Senaste nytt

Transfer mellan två PNR-koder inom allians

TreD

Medlem
Enligt min erfarenhet är det högst varierande hur man lyckas med att få bagaget märkt till slutdestination när man har två skilda biljetter, även om det är mellan två alliansmedlemmar. Jag har nu bokat alla hotell och flyg på min LH/111111-resa och har en transfer med Thai i SIN. Erfarenheter och kommentarer äro välkomna!
 

Dr. Miles

Expert
Om anslutningen uppfyller Minimum Connection Time (MCT), så brukar det inte vara något problem.

Jag hade till och med lyckats att ha interline mellan SAS och Aeroflot när jag hade två separata biljetter.

Däremot om anslutningstiden är för lång (typ över natten), kan det finnas risk att bli nekad att checka bagaget hela vägen.
 

A380*G

Medlem
Som sagt, bagaget brukar alltid lösa sig. Det stora problemet ligger i om inkommande flight blir försenad så du missar nästa flight på ett annat pnr... då får du köpa ny biljett.
 

TreD

Medlem
Det problemet du nämner är intressant. Just i detta fall har jag en C-klass-biljett. Då borde det finnas förutsättningar att bli ombokad - eller?
 

Dr. Miles

Expert
En annan erfarenhet var, två separata biljetter med IBERIA och med LAN.
Jag och min sambo (då) fick denid boarding vid Madrid för flygning mot Buenos Aires.

När vi väl kom fram till Buenos Aires, vårt bokade flyg hade redan gått. Trots att LAN hade ingen skyldighet att hjälpa oss (pga separata biljetter), bokade de om till senare flighter så att vi kom till Lima bara några timmar senare än bokad.

Det var nog därför att bagagen var redan checkade hela vägen till Lima från Arlanda.

Stor eloge till LAN!
 

A380*G

Medlem
Ja om det är bokningsklass C borde det vara OK att bli ombokad till en senare flight efter avgång, men inte alldeles säkert om det är en billig biljett i C-kabinen.
 
Toppen