Senaste nytt

Air Baltic har pensionerat sin sista Fokker 50

Palazzi

Medlem
Igår var transaktionen till en helt ny propeller-flotta klar för Lettlandsbaserade Air Baltic. Man pensionerade då sin sista Fokker 50 och har tagit emot beställningarna av alla sina nya Bombardier Q400 Next Generation - en av marknadens mest moderna turboproppar.

De nya planen ger betydligt lägre utsläpp och bränslekostnader, och kommer också öka passagerarkapaciteten till vintertidtabellen.

Bombardier Q400 NextGen har maximal range om 1018 nautiska mil, vilket täcker behovet för merparten av bolagets destinationer i Europa.

Air Baltics B737 kommer fortsatt att betjäna de rutter med störst passagerarunderlag, men bolaget har även tio ordrar på Bombardiers nya flyg C-series. Air Baltic har beställt den större av modellerna, CS300, med en passagerarkapacitet om 150, och en teoretisk räckvidd på hela 2950nmi.
 

ulagun

Medlem
Rent nostalgiskt lite synd.
Fokkrarna har funnits så länge jag kan minnas ( det är länge) och jag har alltid upplevt dem som väldigt trygga och säkra att flyga med
Fungerade alltid oavsett om det var sommar mellan Kanariska öarna eller midvinterkyla på numera nedlagda Gunnarn
Liksom de nya planen så har väl även F-50;orna bra räckvidd.
Flög t.ex med BT mellan RIX och Odessa med F-50 för något år sedan.
 

Jonas C

Medlem
Jaså? Jag som trodde att deras Fokker 50 var borta sedan länge tillbaka. Flög med dem till Riga och tillbaka förra vintern, och jag kan nog påstå att det var en av de sämre flygningar jag har gjort.
 

Palazzi

Medlem
Jaså? Jag som trodde att deras Fokker 50 var borta sedan länge tillbaka. Flög med dem till Riga och tillbaka förra vintern, och jag kan nog påstå att det var en av de sämre flygningar jag har gjort.

Det trodde faktiskt jag också, men förmodligen flygs de i östlig riktning till mindre destinationer. Enligt airlinefleets så finns det fyra aktiva Fokker 50, men bolaget själva anger att man nu har noll (vilket vi ju bör lita på:) ).
 
Fokker 50 har varit en pålitlig arbetshäst för många bolag på tunna linjer.
Hos BT har väl F50 varit med sedan bolaget startades?
Q400 är en perfekt ersättare som dessutom är lika snabb som vissa jetflygplan och väldigt tyst jämfört med ATR.

Även SAS flög ju Fokker 27/50 i minst 30 år...
 

JonW

Medlem
Knappast någon förbättring (beroende av hur slitna Fokkrarna var).
Iaf KL:s Fokker 50 är helt OK, jag tycker de känns rymligare än de flesta Y i seat width. Är dock osäker på om det är själva stolen eller bara armstöden, armbågstacklingar är iaf mer sällsynt där.
 
Toppen