Senaste nytt

Flyttips till ett land där min sambo kan arbeta som sjuksköterska?

Smuffe

Medlem
Hej!
Jag och min sambo har haft tankarna på att flytta från Sverige en längre tid. Nu har vi kommit så långt så att vi behöver hitta landet som hon kan få anställning som sjuksköterska. En fördel är om jag slipper tvingas till att leva som hemmafru pga arbetstillstånd så jag också kan sysselsätta mig.

Har haft tankarna på länder såsom Hong Kong, Singapore, Australien och ev Nya Zeeland.
Jag vet att många av er arbetar utomlands (eller njaa.. Det gör ni väl en liten stund mellan all flödande champagne i loungerna och whiskyprovningar på fct i Frankfurt. ;) ) och har goda kunskaper om hur det fungerar arbetsmässigt, visumregler i olika länder och kanske kan hjälpa oss på vägen mot vårt mål att flytta utomlands.
Har ni tips på länder och kanske en ort som vi kan bosätta oss på så tar vi tacksamt emot det.

Tack för all hjälp!
 

Dr. Miles

Expert

Palazzi

Medlem
Antar att det är engelskspråkiga länder som eftersöks, trots att det inte explicit angetts (?) :)

Smidigast är ju visumfria länder, som samtidigt har engelska som huvudspråk. Nya Zeeland, Kanada, Västindien, Singapore, Hong Kong etc.
I Europa är det ju brittiska öarna och Malta som har störst engelskspråkig population, om du inte ska bo kvar i Skandinavien. I Hollands skulle engelska också vara gångbart.

Om man sedan även går in på aspekter som hur arbetsmarknaden ser ut så skulle jag säga att Nya Zeeland och Kanada är enklast att hitta arbete i just nu.

Ur ett praktiskt perspektiv är ju Kanada enklast. Resor till Europa, USA etc är ju alltid nära (bonusresori C/F). Sociala välfärden är också på toppnivå (finns såklart allvarliga problem även där..) Problemet med Kanada är ju att värmen inte är mycket behagligare än hemmaplan.

Jag föreslår att ni flyttar till Vancouver! Trevlig stad, nära till Amerikanska västkusten, och direktflyg (lågpris) till Hawaii. Om ni vill kan ni t.o.m åka tåg hela vägen till Los Angeles för 800SEK (rolig upplevelse).
 

ALU

Medlem
Visumreglerna i Australien är inte att leka med. Rätt yrke, rätt utbildning och rätt ålder krävs för att ens påbörja en ansökan...
 

taxvalp

Medlem
Just vad gäller ett i många länder skyddat yrke som sjuksköterska får man ju också se till möjligheterna att få legitimation eller motsvarande i nya landet. Inom EU är det ju inga problem men sedan varierar det stort. Dessuto m är ju sjuksköterseyrket väldigt olika i olika länder, generellt har sjuksköterskor i Sverige mycket mer ansvar än utomlands. Just dessa frågor kanske passar bättre i ett annat forum men tipset är ju att se på länder där svensk sjuksköterskeleg accepteras utan för mycket byråkrati.
 

Senator

Moderator
Jag skulle använda Google lite, men dela upp frågan i ett par delmoment:
1. Har du en arbetsgivare idag med internationella möjligheter? Detta öppnar ofta upp flera dörrar..
2. Har några av er specialkompetens som saknas någon stans?
3. Gällande hennes kvalifikationer, sök på vad som krävs för svensk utbildning skall gälla?
4. Med hennes bakgrund, är None Government Organisations (NGO) som t.ex. Röda Hjälpen eller kanske t.o.m. FN ett alternativ?
5. Vilka språkkunskaper har ni?
6. Vad är det verkliga syfte med en flytt? Språk, klimat/väder, kultur, levnadsstandard?

Några tankar att fundera på..
 

palmen

Moderator
Jag föreslår att ni flyttar till Vancouver! Trevlig stad, nära till Amerikanska västkusten, och direktflyg (lågpris) till Hawaii. Om ni vill kan ni t.o.m åka tåg hela vägen till Los Angeles för 800SEK (rolig upplevelse).

Vancouver är en riktigt trevlig stad enligt mig och jag skulle inte ha något emot att bo i det området.
Det är kanske inte jättelätt att hitta jobb där (beror självklart på vad man jobbar med), de har tydligen väldigt många som utbildar sig inom "IT" och det är svårt att få jobb inom den biten, pga det är det väldigt många som startar egna företag. Denna info fick jag för 1 år sedan av folk som bodde i Vancouver, kan vara värt att tänka på kanske.
 

m10

Medlem
Smidigast är ju visumfria länder, som samtidigt har engelska som huvudspråk [som] Hong Kong […]

Tror dessvärre att det blir ytterst svårt att få ett jobb på ett "vanligt" sjukhus om man inte pratar kantonesiska. (Eller mandarin på de sjukhus dit fastlandskineserna kommer för att föda barn = få HK pass…) De generella kunskaperna i engelska är inte speciellt goda i HK, och förmodligen i synnerhet inte engelskt medicinskt vokabulär, bland patienterna.

Däremot finns det ju en del engelskspråkiga vårdinrättningar där det kan vara värt ett försök, om sjuksköterskelegitimationen är kompatibel.
 

agehall

Medlem
Jag skulle rekommendera att flytta till Norge ett par år. Där får hon jobb utan större problem och efter ett par år där lär ni kunna pensionera er och flytta till något ställe där ni inte jobbar öht.
 
Toppen