Senaste nytt

SAS kvartalsrapport i morgon

varva77

Medlem
I morgon är det som ni kanske vet dags för SAS kvartalsrapport. Vad tror ni?
Tror själv att det tyvärr blir ännu en besvikelse med det vanliga snacket om "osäker omvärld", "går åt rätt håll", "bränslepriset" osv. Läste i SVD att det är ganska höga förväntningar med en vinst på runt 750-780 miljoner. Detta motiverades givetvis med avtalet förra året men även med "många nya linjer" vilket är ett tveksamt motiv. Skulle fler linjer vara svaret skulle det ju knappast vara några problem att driva ett flygbolag. Historien visar ju snarare tvärtom med tex Brussels, Swiss och nu senast Estonien som skalade/skalat ner och satsade/satsat på lönsamhet. Brussels och Swiss "belönades" ju också tillslut med att bli uppköpta.
Jag hoppas innerligt att jag har fel men det är alltför många gånger man blivit besviken... jag gör i varje fall vad jag kan och väljer konsekvent SAS så långt det bara går. Åker tex till Ängelholm ca 30ggr tor per år och trots att jag bor 5min från Bromma blir det att åka till Arlanda, sätter inte heller min fot på något annat för resor till andra sidan Atlanten. Sådär ja, fick man med lite självgodhet också :D.
och ja poäng och guldkort spelar in i mitt val, dock lång ifrån allt...
 

Palazzi

Medlem
Tror att flygbranschen gjorde ett bra kvartal generellt. Svenska, Norska och Danska flygningar ökade, trots det fina vädret på hemmaplan.

Jag tror att intäkterna är bra, men att man förlorar mer på varje såld flygstol än man räknat med. Nedskärningar ovh övriga förändringar man gjort balanserar resultatet något och man kommer landa på siffror som motsvarar samma kvartal från förra året.

Jag tror marknaden har förväntat sig mer, så SAS-aktien dyker imorgon. Det betyder ju i sin tur än mer problem för bolaget...
 

varva77

Medlem
Konkurrensen har inte/kommer inte direkt minska framöver så mycket riktigt som du säger känns inte framtiden ljus heller. Östersund, Kiruna och såklart dagens lanserade Norwegianlinjer gör det inte lättare att höja priserna närmaste året.
 
Toppen