Senaste nytt

Sy upp kläder i Bangkok eller Singapore - någon som har erfarenhet?

För mig personligen låter det struligt och potentiellt tidskrävande att köpa skjortor på detta sätt. Var är det för fel på Boss Slimfit storlek 41 från NK? :)

Hehe....Antagligen för att just den modellen och storleken skulle fungera som en tvångströja för mig... :)

Men just nu ser väl jag iofs inte just skjortorna som det krångliga utan kostymerna. Jag har i dags läget 6 kostymer som snurrar runt. två är i princip alltid hos kemtvätten, två i garderoben och två nerpackade i resväskan. Till detta har jag minst 20 skjortor av bra kvalité.
Kostnaden för detta är ganska stor och helst skulle jag gärna vilja ha fler kostymer och skjortor. Därför letar jag personligen efter bra kvalité till ett överkomligt pris så att min garderob kan bli större utan att mitt bankkonto blir helt tomt.

Sen så håller jag med Agehall att det är inte så svårt att få tag på bra skjortor i Sverige, men nån gång i livet skulle jag vilja ha perfekt anpassade för min kroppsform.... ;)
 

Bamsefar

Medlem
Jag skall försöka hålla detta lite neutralt...

Jag har köpt i Thailand och jag köper (!) i Sverige (som görs/sys i Sverige till på köpet). Vad gäller kvalitet så vinner dessa i Stockholm alla dagar i veckan - utan tvekan. Men det är till ett saftigt mycket högre pris, så det är helt klart inte like "ekonomiskt". Men som sagt kvaliteten är för mig med mina krav och mått helt underbar. Därmed inte sagt att Thailand kläderna är dåliga på något sätt - det är bara det att dom INTE enligt mig är lika bra - men visst är de billigare. Och visst jag kanske inte hittade "rätt" tailor i Thailand.

I övrigt får jag hålla med Fredrik Andersson ovan: Skall man bygga en hel garderob av skräddarsytt (och det har jag gjort och gör) så drar det mycket resurser....
 

Palazzi

Medlem
Själv kör jag på brittiska och Italienska skräddare... Det är inte asiatiska priser, men de traditionsrika skräddarna i dessa länder kan sin sak.

Om jag haft möjlighet hade jag gjort följande:
1. Sy upp skjortor och kostymer i Portugal. Mycket fin skräddarkultur och priserna är nu mycket förmånliga.
2. Skor kan med fördel köpas i Ungern. Laszlo Vass gör några av världens finaste skor (för hand). 7-10.000kr kostar de i övriga Europa och USA, men på hemmaplan (Budapest) landar det på ca 3.600kr/par.

Skräddarsytt är en helt annan nivå. Boss, Zegna etc är fina, men känns onödigt att behöva skräddarändra en kostym som kostar 10-15.000kr i affären. Den som testar vänder aldrig åter!
 

Swisser

Medlem
Palazzi,
Räcker det med att flyga till BUD för att kunna köpa ett par handgjorda skor för halva priset eller måste man vara ungrare? Om det räcker med att flyga dit, så vore det värt en tripp. Vet du hur lång tid Laszlo och hans medarbetare behöver för att tillverka ett par skor åt en ny kund?
 

Palazzi

Medlem
Palazzi,
Räcker det med att flyga till BUD för att kunna köpa ett par handgjorda skor för halva priset eller måste man vara ungrare? Om det räcker med att flyga dit, så vore det värt en tripp. Vet du hur lång tid Laszlo och hans medarbetare behöver för att tillverka ett par skor åt en ny kund?

Räcker med ett besök i BUD :). Har själv inte hunnit förbi butiken (trots besök i staden) så vet tyvärr inte tidsåtgången för tillverkning.

12.000ft (3.600-3.700kr) är priset på skorna iaf, när det inte handlar om rea för "on the shelf-skor".

http://www.theshoesnobblog.com/2011/10/my-trip-to-laszlo-vass.html
 

Matsson

Medlem
Jag har för vana att istället för diverse sevärdheter alltid besöka lokal mäklare samt skräddare.
Mina bästa skjortor på länge syddes i somras upp på Oscar Tailors i Sandakan på Borneo. 300:- för perfekta kopior av de plagg jag lämnade in. Bra tyger dessutom. Kanonservice då dom inte var van vid turister.
Kan annars generellt rekommendera Singapore framför Bangkok. Klart högre kvalitet men 50-100 procent högre pris.Jag köper bara Eton här hemma och är imponerad av den hantverksskicklighet som gav mej identisk passform för detta pris.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Skickar upp några tips för er som inte vill resa så långt:

1. Kostymer
- Sy upp i Portugal, Lissabon. De har en fantastisk skräddartradition, med de lägsta priserna i Västeuropa.
En länk med information LISBOA S.O.S.: Alfaiates & Alfaiatarias

2. Skjortor
- Italien och England är troligen de länder med störst utbud skjortor i Europa. Själv föredrar jag det, Italienska, något snävare (modernare?) snittet. Se upp för massupplagor från t.e.x. "Camicissima", utan leta efter mindre skjortfabrikanter i småstäder. En personlig favorit är tillverkaren "Stelio" som fabricerat Italienska skjortor sedan 1976, i mycket bra tyger. Butikerna är fyllda från golv till tak med skjortor och slipsar i olika passformar och kulörer.
Länk: Stelio Camicie

3. Skor
- För den som gillar riktiga, handlästade, skor är Laszlo Vass för ca 3.700kr helt oslagbara. Finns ingen skofabrikant som kommer i närheten för det priset. Samma skor som kostar 3.700kr i Budapest går loss på ca 10.000kr utanför ungerns gränser.
Länk till fabrikant: Vass Cip?

- Ett annat kap är att köpa skor på brittiska klädeskedjan Charles Tyrwhitt, märkta "Derby shoes". Dessa skor är identiska med samma modell från Crocket & Jones, men har gjorts i liten upplaga för "C-T". Crocket & Jones skor av denna modell kostar 3.800kr i Sverige och 2.800kr i England. Charles Tyrwhitt skor kostar ca 1.300kr!!! Riktigt kap!
Länk med exempel: Tan Paddington Full brogue Derby shoes | Business casual shoes from Charles Tyrwhitt, Jermyn Street, London

4. Tröjor
Polotröjor och liknande bör med fördel inhandlas i t.e.x Edinburgh hos en jaktbutik/klassisk herrkädesaffär. Överlägsen kvalitet i förhållande till pris på deras modeller i lammull.
 

nota bene

Medlem
Jag sydde nyligen upp en på RAJAS i Bangkok och var mycket nöjd. Vi gjorde tre vändor små korrigeringar etc. och de gjorde som jag ville, men gick även att fråga om råd - kom dock ihåg att svenskar/skandinaver vill ha på ett sätt och asiater på ett annat. Nästan alla bra skräddare i Thailand verkar vara indiskägda.

I detta fall verkar tripadvisor vara något sånär bra på bedömning - såg RAJAS och Tailor on Ten bland top-3...

Det är värt att ta en bra skräddare i Thailand och inte 2 suits 2 ties 2 shirts for USD 199 i närmaste butik med garanti att den är klar inom 12 timmar.

Jag har lite knepiga mått vad gäller skjortor och kostymer - visst passar en färdig Boss/Armani ok, men det blir ändå lite tajt någonstans eller lite mycket luft - det är väl värt att investera de extra kronorna tycker jag.
 

niksal

Medlem
Jag skall själv spendera 5 nätter i Singapore i December, och hade faktiskt tänkt skräddarsy 1-2 kostymer samt möjligen skjortor.

Hurdan är prisnivån? Vad hamnar man betala för en bra (inte lyxig) kostym i Singapore? Vad tar de för bra non-iron skjortor?
 
Skulle vilja slå ett slag för Kina! Brukar sy i Peking hos en skräddare på Silk market (!!). Låt er dock inte avskräckas av stället då skräddaren faktiskt är väldigt bra på kostymer, kavajer och smoking. Skjortorna jag ahr fått gjort där har varit av varierande kvalite, men övrigt har varit riktigt bra. Trots att kostymerna åker upp och ner ur resväskan så hänger de till sig väldigt snabbt vilket tyder på god tygkvalitet. Jag har själv väldigt svårt att hitta kostymer som sitter bra och det tog lång tid innan jag till sist hittade en på J Lindeberg (som nuförtiden har väldigt bra kläder i min mening), perfekt att sedan bara lämna in den och få kopior i de tyger man vill ha. Jag har betalt följande (i RMB):
Smoking (kavaj+byxa) 1000
Kostym 800-900 beroende på tyg
Kavaj 600
Skjorta 100
 
Toppen