Senaste nytt

Miles&More tar bort SWISS First Class awards för Basic och Frequent Traveler medlemmar

Jonas C

Medlem
Från och med den första januari 2014 är det inte längre möjligt att boka bonusresa i First Class på SWISS flygningar för Miles&More Basic och Frequent Treveler medlemmar. Awards i SWISS First kommer framöver att endast finnas tillgängliga för Senator och HON Circle medlemmar.

As a Miles & More member (holder of a blue Miles & More service card) or Frequent Traveller you can redeem your miles for an airline ticket with SWISS in Economy or Business Class as usual. However, from 1 January 2014 it will no longer be possible for you to redeem your miles for a SWISS airline ticket in First Class.

Nevertheless, the mileage upgrade award will still be available to you and with this you can book an upgrade from Business to First Class. In taking this action SWISS is reacting to the prevailing market situation.

From 1 January 2014 you will only be able to book flight awards for First Class by calling the Service Centre.

Källa: https://www.miles-and-more.com/onli...1465420083&l=en&cid=1000243&WT.mc_id=MRSSP000

Detta är helt klart en tråkig utveckling och risken finns att Lufthansa så småningom även bestämmer sig för att sluta släppa F awards till *A partners, då de har planer på att börja överboka F kabinen.
 

agehall

Medlem
M&M blir bättre och bättre för de som flyger mycket i C/F och sämre och sämre för de som flyger mest i Y.

Riktigt trist utveckling får man väl säga.
 

MarcusC

Medlem
Wow... ja vad ska man säga...får verkligen försöka kvala om till SEN...vilket inte helt enkelt. Trist utveckling helt klart.
 

Jonas C

Medlem
Bokningar kommer endast att kunna göras över telefon då biljettklass O försvinner ur M&M systemet helt och hållet, och stolar kommer endast att kunna släppas manuellt. Uppgraderingar från Business till First kommer dock fortfarande att finnas tillgängliga, även med *A poäng då dessa styrs av tillgängligheten av bokningsklass A. Så helt omöjligt blir det inte…
 

henrik l

Medlem
WTF. Jag skulle ju försöka kvala under kommande år för ett FTL just av den anledningen att komma åt LX F. Dom uppgraderingsbara biljetterna är bara typ fullpris i C?

Frågan är om dom tjänar något på detta på marginalen. Jag skulle inte komma att höra till "big spenders" inom *A för att komma åt ett FTL, men antagligen skulle jag spendera mera än genomsnittsresenären på premiumbiljetter. Det lär finnas X-tusen pers i min sits som nu kan väljer bort LH-group, eller t o m *A. På marginalen blir det X-miljoner Euro i intäktsbortfall. En annan dimension är eventuella goodwillförluster. Även om sådana som vi betraktas som smått galna i bekantskapskretsen, kan jag tänka mig att vi har en viss auktoritet när det gäller synpunkter kring flyg och bonusprogram. Detta stärker ju inte den bild vi kanske kommer att kommunicera om LH-group, såvida vi inte har senatorstatus:D
 

Concorde

Founding Member
Man vill verkligen inte ha kunder. Med tanke på att jag skulle behöva nästan 50 sektorer i semi-flex på LO mellan ARN och WAW (kostar 2000-2500SEK enkel) för att förnya FTL blir det inget mer MM eller LH Group revenue om inte absolut nödvändigt.
 

Bryant

Medlem
Fast är inte detta en bra sak?
Nu finns det ju ett *A kort som är ruskigt exklusivt så då kan vi skippa EBD ;)

Skämt å sido. Trist utveckling, hoppas att det inte sprider sig till övriga program att exkludera samlare från attraktiva biljetter.
 

Jonas C

Medlem
Även om sådana som vi betraktas som smått galna i bekantskapskretsen, kan jag tänka mig att vi har en viss auktoritet när det gäller synpunkter kring flyg och bonusprogram. Detta stärker ju inte den bild vi kanske kommer att kommunicera om LH-group, såvida vi inte har senatorstatus:D

Detta kan ju ha gjorts högst medvetet på Lufthansa ganska frekvent lurkar på FlyerTalk. De vill väl möjligtvis försöka stänga ute medlemmar som bunkrar M&M poäng via diverse kampanjer som är icke flygrelaterade, t.ex sign up bonusar eller butikskampanjer (t.ex 3000 miles för €9 hos Swarovski). Å andra sidan misstänker jag att dessa utgör en väldigt liten minoritet, så det känns ganska meningslöst att ge sig efter dessa "galningar".

Man vill verkligen inte ha kunder. Med tanke på att jag skulle behöva nästan 50 sektorer i semi-flex på LO mellan ARN och WAW (kostar 2000-2500SEK enkel) för att förnya FTL blir det inget mer MM eller LH Group revenue om inte absolut nödvändigt.

Det behövs bara 30 sektorer oavsett bokningsklass för att nå FTL. Men jag förstår hur du tänker.

Fast är inte detta en bra sak?

Om man manuellt kan ringa och be dem att släppa en bonusplats på den avgång man önskar så kan nog detta ses som en bra sak, förutsatt att de är flexibla med att öppna upp tillgänglighet.
 

joemume

Medlem
Fast än så länge har ju LH själva varken sagt någonting om O-klass för Star A eller sina egna medlemmar. Detta rör än så länge bara Swiss. Eller har jag missat något?
 
Toppen