Senaste nytt

Norwegian, ersättning vid försening - bråttom till New York.

Tur-Ture

Medlem
Idag (2/9) blir Dreamlinern minst 6h försenad till JFK (om den kommer iväg alls), står vid gaten o väntar på reservdelar.

Ett par frågor:

1. Kan man claima ersättning vid försening enl EU-xxxx när det gäller ett norskt bolag (eller kanske t.o.m. utflaggat dotterbolag)?
2. I såna fall, brukar Norwegian betala ut eller hänsvisar dom till att dom inte kan råda över tekniska fel.

Om det skulle ställas in så måste dottern komma iväg så hon är frammer vid skolan imorgon (3/9) kväll enl någon slags plan B, har hittat Air France till rimligt pris....

3.....men Air France avgår 06,30 imorgon bitti - kan hon få ut det incheckade bagaget på något sätt.

4. Alternativa tips på plan B mottages tacksamt, har 107.000 BA poäng som jag gärna spenderar samt 140.000 EB som jag helst behåller.

Tack på förhand !
 

agehall

Medlem
Har ingen aning om hur Norwegian beter sig i dessa lägen, men EU261/2004 bör väl gälla, eller var är Norwegians longhaul-bolag baserat?

Isåfallhar du rätt till ersättning och rerouting. Men var berädd på en fight.
 

johhenrik

Medlem
Jag har kollegor som flugit en del med Norwegian och de har faktiskt varit väldigt nöjda med hur de hanterar ombokningar vid förseningar osv. De har blivit placerade på SAS-flyg och annat vid försening och de har varit på billigaste Norwegian-biljett.
 

Palazzi

Medlem
Har hört att de brukar vara duktiga på att följa såväl KU's direktiv och EU261/2004 faktiskt. Tror inte detta blir ett problem vid inställd flight, men är såklart alltid tråkigt när det krånglar...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag vet inte riktigt var DU (det bolag som hanterar longhaul) är baserat, men jag skulle inte bli förvånad om det är skrivet i Thailand även om jag tror det är i Norge. Detta borde väl gå att ta reda på (vet dock inte hur).

Dock är det en flygning FRÅN en EU-flygplats och då skall väl det inte spela någon roll. Norge räknas in i EU-direktivet är jag helt övertygad om.

Värre är det om nu DU är utflaggat och man flyger från JFK eller BKK då resenärerna riskerar att bli helt strandsatta utan formell möjlighet till ersättning.
 

Palazzi

Medlem
Jag vet inte riktigt var DU (det bolag som hanterar longhaul) är baserat, men jag skulle inte bli förvånad om det är skrivet i Thailand även om jag tror det är i Norge. Detta borde väl gå att ta reda på (vet dock inte hur).

Dock är det en flygning FRÅN en EU-flygplats och då skall väl det inte spela någon roll. Norge räknas in i EU-direktivet är jag helt övertygad om.

Värre är det om nu DU är utflaggat och man flyger från JFK eller BKK då resenärerna riskerar att bli helt strandsatta utan formell möjlighet till ersättning.

Det är sedan nyligen skrivet på Irland.
 

Alx

Medlem
Hoppas att din dotter kommer iväg idag. Aldrig roligt med förseningar oavsett orsak. Utan att ha någon egen erfarenhet av strul med DU/DY så måste jag ändå säga att de ofta har visat sig ta ett imponerande ansvar för sina passagerare när saker inte går som det är tänkt. Så du kan nog lugnt räkna med att din dotter kommer iväg till NYC på ett eller annat sätt. Om inte ikväll/natt så imorgon bitti.
 

Tur-Ture

Medlem
Planet inställt, dom skickar hem paxen med taxi för avvaktan på besked via sms - låter som det blir en långdragen historia och missad skolstart. Var tydligen första flygningen med just denna Dreamliner, känns ju inte så himla bra.
 

Tur-Ture

Medlem
Den verkar inte så bra den här Dreamlinern, dom får ingen ordning på motorn och hyr in en A340-600 från HiFly istället. På SMS't ber Norwegian om ursäkt för att det inte finns bildskärmar i stolsryggen framför. Dottern är mer tacksam för 4 fungerande motorer.
23 timmars försening verkar det bli, får se vad DY säger om EU261/2004 i det här fallet.
 
Toppen