Senaste nytt

Kan jag anmäla skadan (försening etc) hos flera försäkringsbolag samtidigt?

Patrick

Medlem
På tal om detta med alla försäkringar, kan man använda sig av t.ex. hemförsäkringen och amex och på så sätt få dubbel ersättning? Är det ok att göra så? Jag ber om ursäkt för min naiva fråga, men hellre det än att förbli dum. ;)
 

agehall

Medlem
På tal om detta med alla försäkringar, kan man använda sig av t.ex. hemförsäkringen och amex och på så sätt få dubbel ersättning? Är det ok att göra så?

Ja, du kan använda båda, men du ska rapportera att du gör det. Det är inte OK att anmäla skada till båda bolagen utan att tala om att det görs. (Enligt regelboken då. Vad som sedan går och inte går i praktiken låter jag vara osagt)
 

johhenrik

Medlem
Då följer jag upp med en dum fråga: Varför ska man tala om att man gör det? Jag är nyfiken på bara att veta om det finns en regel som brukar vara så, eller är det kutym eller finns det till och med en lag som säger att det är så? Det kanske brukar stå så i alla T&C med försäkringsbolag som säger att man måste ange om man claimar något från flera. Jag vill minnas att jag sett något avtal jag har på någon försäkring som säger att de inte tillåter utbetalning från flera...
 

Stefan62

Medlem
Ingen fråga är för dum, men det skulle ju kunna bli frågan om ett försäkringsbedrägeri, om en anmälan upprättas. Troligen behövs ett förseningsintyg i original, men det kanske inte är ett problem.
 

Treo

Medlem
Det finns ingen lag mot detta, men många (de flesta?) försäkrings-och kortbolag har inskrivet att man antingen inte kan få ersättning om man får från annat håll eller att man i varje fall ska ange ifall man söker ersättning någon annanstans.

De vill väl inte betala ut mer än nödvändigt – vill man vara konspiratorisk misstänker man karteller och dylikt, i annat fall kanske mer att det jämnar ut sig ...
Sannolikt riskerar du uppsägning av försäkringen vid brott mot avtalet.
 

Chrille

Medlem
Dom första frågorna du får om du t ex kontaktar amex är 1) har du begärt/fått ersättning från flygbolaget ? 2) vad har du för hemförsäkring/reseskydd och självrisk? Försäkringsbolag lägger normalt en hel del krut på att se till att inte betala ut det du kallar "dubbel ersättning".

"Varför ska man tala om att man gör det?"
Du får slira en hel del på sanningen, för att inte säga ljuga. Det är väl kutym att vara någorlunda sanningsenlig?
 

Johan_G

Medlem
Man kan också vända på frågan som då blir; om man har betalat för flera försäkringar, varför skulle man inte få använda dom allihop?
 
Kan jag få ersättning från flera försäkringar för samma skada?
Det beror på skadan. Du kan bara få ersättning för faktiska kostnader från 1 försäkring. Men enligt svensk lag så svarar varje försäkring för sig själv oavsett om det är samma skada. Det betyder att du kan få ersättning från flera försäkringar för till exempel sveda och värk, medicinsk invaliditet och vanprydnad(ärr).

Här finns lagtexten (kapitel 6): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.HTM
 
Toppen