Senaste nytt

Billigaste sättet att boka resa med SJ?

Sofia

Medlem
Nån som verkligen har koll på billigaste sättet att boka resa med SJ?

Läste just i DN om ett par som fått sin resa hela 500 kr billigare genom att gå till stationen i Kalmar och köpa en resa än att boka samma resa via SJ's servicetelefon (vilket borde ge samma priser som sj.se).

Jag tycker nämligen att det är skandal att det är billigare för mig att ensam köra bil ner till Kalmar och tillbaka än vad det är att åka tåg till studentpris. Tåg är också givetvis smidigare och mer miljövänligt, men inte till mer än dubbla priset.

Tips?!
 

twiggs

Medlem
Läste just i DN om ett par som fått sin resa hela 500 kr billigare genom att gå till stationen i Kalmar och köpa en resa än att boka samma resa via SJ's servicetelefon (vilket borde ge samma priser som sj.se).

Jag tycker nämligen att det är skandal att det är billigare för mig att ensam köra bil ner till Kalmar och tillbaka än vad det är att åka tåg till studentpris. Tåg är också givetvis smidigare och mer miljövänligt, men inte till mer än dubbla priset.

Tips?!

Resebyrån inne på Kalmar station är inte SJ:s varför avgifterna kan skilja sig från SJ:s.
 

ESSA

Medlem
Jag vet inte om systemet ff är så korkat då det är väldigt länge sen jag upptäckte ett hål i systemet.
Hade kollat pris på Stockholm C till Kumla.
Men kompisen jag skulle besöka bad mig att bara köpa biljett till Hallsberg då han kunde hämta mig där, jag skulle slippa byta.

Döm om min förvåning när den biljetten, som är kortare, var dyrare!
Snabb tanke...
Frågade vilken station som var efter Kumla. Arboga och visst, biljetten var ännu billigare än både Hallsberg och Kumla.
Återigen frågan, vilken station kommer efter Arboga? Köping. Gissa priset? Billigare ändå!
Nu började personen på SJ skruva på sig och tycka det var pinsamt.
På nästa fråga så var Västerås nästa station, då har man ju nästan kommit varvet runt Mälaren och man är snart tillbaka på ruta ett.
Men då surnade personen till.

Jag köpte en biljett till Köping, klev av i Hallsberg och biljetten vill jag minnas fick jag för halva priset.
Testa alltså att kolla priserna på sträckor längre än du ska. Vem kan hindra någon att kliva av för tidigt?
 

agehall

Medlem
Det är exakt så puckat. SJ har någonslags prissättning baserat på hur populär sträckan A-C är. Men sträckan A-B kan vara dyrare och A-D billigare.

Om SJ hade någon som helst IQ skulle de basera priset på A-C på summan av A-B och B-C, men så är det inte.
 

gdaily

Medlem
Helt klart därför man exempelvis undersöker Södertälje-Lund + två anslutningsresor i stället för Stockholm-Malmö...
Att boka Uppsala-Malmö exemelvis blir ofta billigare än Stockholm-Malmö
 

Simon

Medlem
Om man dessutom väljer en mindre ort strax innan eller i värsta fall strax efter sin utgångspunkt kan man ofta få ned priset ännu en aning. Synd om folk som bara accepterar det första som dyker opp.
 

Sofia

Medlem
Svårt när man ska åka från Stockholm till en ändstation...morr.. försöker hitta olika vägar men det blir samma pris ändå. Tar emot att åka buss ner men att köra är så himla jobbigt :(
 

Simon

Medlem
Svårt när man ska åka från Stockholm till en ändstation...morr.. försöker hitta olika vägar men det blir samma pris ändå. Tar emot att åka buss ner men att köra är så himla jobbigt :(

Även om tåget börjar i Stockholm kan man ibland hitta bättre pris genom att söka från t.ex. en ort norr om Stockholm och få tågbyte i biljetten. Det är ju inte som att nästa ben brinner inne om man skippar första benet. Åker man till ändstation kan man ju boka till någon småstation strax innan och hoppas att det går bra.
 
Toppen