Senaste nytt

My first FIRST (av Bryant)

Bryant

Medlem
Jag flög som sagt min första FIRST flight den 21 augusti mellan ARN-ORD. Jag hade från början en C-klassbiljett med SK och UA via Bryssel men hade målet inställt på att sno en FIRST stol med LH mellan Frankfurt och Chicago.

12 dagar innan avresa hittade jag en plats på eftermiddagsflighten från FRA, LH432. I 12 dagar var jag otroligt spänd och nyfiken på hur denna flight skulle vara. Vilken bil hämtar mig om vi inte får gate på FRA? Får jag den nya inredningen? Kommer jag att överleva allt guld de kommer att kasta på mig? osv.

Vi hade turen att inte få gate vid landning från ARN. Jag tittade ut för att se om jag kunde se någon limo som väntade på mig. Kunde dock inte hitta någon. När jag kom ner för trappen stod det en tjej med en skylt där det stod Lufthansa limousine på. Jag gick fram till henne och det visade sig att det var bara mig hon väntade så hon visade vägen mot den Mercedes Benz minibuss som skulle ta mig till terminalen. Mercedes minibuss kul verkligen kul.. Men det var ju en egen transport.

Jag tittade in i FCL men var bara där i tre minuter innan jag satte fart mot FCT. Det här var det trevligaste på hela resan! Under mina 5h hann jag ta ett bad, äta alldeles för mycket, dricka champagne, rom, div annat och jag hann röka 2 cigarrer. Man var verkligen uppassad hela tiden och vilken service personalen ger! Beställde en Cayenne som skulle ta mig till flyget. 15 min innan ordinarie avgångstid blev jag hämtat av min assistent och jag kördes till flyget.

Väl ombord var jag återigen väldigt förväntansfull. När jag kom upp på övervåningen så var bemötandet "jaha här kommer en till.." Personalen bestod av en äldre dam och hennes praktikant, det var bra service men inget extra.
Hursomhelst så var det en trevlig flygning men jag kanske hade alltför stora förväntningar på allt. Mina höga förväntningar av flygningen blev istället en känsla av besvikelse. Stolen var otroligt skön och att ha en egen säng var en häftig känsla men det var lite för hård för min smak. Maten var riktigt bra och jag var duktigt mätt efter all servering. Jag gillar även att det var fri tillgång till kaviaren och vodkan (även om Smirnoff inte hör till favoriten).

Jag gick ett varv för att sträcka på benen innan det var läggdags och kom ner i en knökfull businesskabin. Det var folk och saker över allt och jag bestämde mig där och då att aldrig flyga LH C. En steward kom fram till mig och blängde och tyckte det var dags för mig att gå tillbaka till ekonomikabinen och ville mer än gärna följa mig så jag verkligen hittade dit. Jag förklarade att jag satt på övervåningen och då fnös han ett jasså det gör du och gick vidare.

LH FIRST.jpg

Jag är väldigt nöjd med att denna enkelbiljett kostade 66 000EB poäng!

Jag låter säkert gnällig men jag tror att jag hade alldeles för stora förväntningar inför denna upplevelse. Allting var bra men jag saknade det där lilla extra som man inte får i C eller ekonomi (ombord) som faktiskt SAS är bra på. FCT var underbart! Där vill jag alltid starta mina resor.

Hemresan skedde med Air France i C och där var personalen verkligen trevliga och närvarande. Maten var utsökt och stolen var otroligt skön.

Jag kan inte riktigt säga vilket bolag som var bäst av LH eller AF, hårdvarumässigt vann LH men service mässigt vann AF. På marken är FCT oslagbart. Skypriority däremot är ju hur bra som helst. Tänk vad enkelt det skulle vara för *A att kopiera konceptet....

Min slutsats är egentligen att det aldrig skulle vara värt att betala för en F biljett. Jag kan inte se att det skulle vara värt 30.000SEK extra för att få det där relativt lilla extra.
 

Fredrik

Medlem
Vad uppfriskande att läsa en rapport om First där intrycket är sådär. Jag kan känna igen lite från min första First att det kanske blev en krock mellan förväntningar och hur det egentligen var.
 

Senator

Moderator
Bryant, ett faktabaserat brev till Lufthansa kundtjänst är på sin plats efter detta. Bemötande ombord är en ohört viktig detalj i upplevelsen och det du beskriver bör inte accepteras.

I min erfarenhet är meningen "I was really disappointed by..." en kraftfull medicin till tjänsteföretag. Mitt tips är att beskriva hur nöjd du var med allt annat, men att du tyckte du blev bemött dåligt, även taskigt. Så hade jag gjort det.

Jag hade en underbar resa med LH F senast, och det visar åter hur viktigt bemötande är då det var fullkomligt strålande på min resa. Dock känns LH F ombord lite på dekis jämfört med LX F. Lite om det senare, men skriv gärna till LH annars vet dom inte.
 

Alf

Medlem
Tråkigt att du inte fick uppleva en riktigt bra service nu när du åkte F. Tyvärr känner jag igen denna nonchalanta attityd från LH, trots att jag bara åkt i C med LH. Jag har sedan länge valt bort LH både när det gäller långa och korta resor för deras stroppiga bemötande. Skulle aldrig satsa mina pengar eller poäng på en F resa med LH.
 
Trevlig liten rapport du skrev...:)

Kan inget annat än att hålla med förgående talare om det detta med bemötande. Oavsett om du som economypassagerare skulle hamna i businesskabinen så är det väl bara till flygvärden att på ett trevligt sätt fråga "kan jag hjälpa till med något"? Passagerare är, oavsett kabinklass man reser i. Dem som betalar lön till besättningen. Inga passagerare, inga pengar och inget jobb. Särskilt i dessa tider bör man tänka en extra gång på vad ett bemötande betyder.
 

joemume

Medlem
Ledsen att höra om dina erfarenheter Bryant. Jag har haft en välsignelse med mina LH-baserade F-segment och alltid varit överöst med kanonbra service som vida överstigit det som t ex SAS gör i C (och då är jag ändå väldigt nöjd med SAS interkontintentala C-upplevelse).
Men LH C på longhaul däremot, där är vi rätt eniga. Som regel en ganska medelmåttig service och inte så serviceinriktad personal. Känns nästan som om de ställt klockan på när de skall passera genom kabinen. Fortfarande är det en BRA produkt, men inte strålande.

För att summera skulle jag säga att min känsla från FCT (och som du också beskriver i din post) har fortsatt ombord på de få segment jag flugit med LH i F, så jag är supernöjd och skulle lätt satsa både miles och pengar på ytterligare sådana upplevelser.

Tycker precis som Senator skriver att du skall höra av dig till Lufthansas kundcenter. Om det är så som du skriver så är det inte OK.
 

Hall

Medlem
Verkligen ett tråkigt bemötande på planet. LH måste snäppa upp sig om man inte skall bli totalt omkörda av gulfbolagen. LX är som sagt bättre där men har också en del personal som inte verkar må bra bl.a. mot GRU.
 

Bryant

Medlem
Bryant, ett faktabaserat brev till Lufthansa kundtjänst är på sin plats efter detta. Bemötande ombord är en ohört viktig detalj i upplevelsen och det du beskriver bör inte accepteras.

I min erfarenhet är meningen "I was really disappointed by..." en kraftfull medicin till tjänsteföretag. Mitt tips är att beskriva hur nöjd du var med allt annat, men att du tyckte du blev bemött dåligt, även taskigt. Så hade jag gjort det.

Jag hade en underbar resa med LH F senast, och det visar åter hur viktigt bemötande är då det var fullkomligt strålande på min resa. Dock känns LH F ombord lite på dekis jämfört med LX F. Lite om det senare, men skriv gärna till LH annars vet dom inte.

Efter vårt samtal är jag lite mer peppad att höra av mig till LH. Men samtidigt och som jag också skrev så kan mina förväntningar ha varit aningen för höga. Det var som sagt inte en "dålig" flight bara en crew som kändes rätt ointresserade... Vilket drog ner betyget.

Hur fick du 66.000 EB poäng priset? Detta borde vara för en C biljett, inte F :)

Lång historia, men om vi säger så här så kan det ju även vara positivt med inte allt för välutbildad personal. ;)
 

Rustscheff

Medlem
I F skall du känna dig UNIK. En F-flygning är en upplevelse, en C-flygning en resa och en whY-flygning tortyr eller transport-beroende på hur lång den är.
Servicen i LH F är i bland beroende på vilket språk du talar. Jag brukar se mina LH F-flygningar som mina "tyskalektioner". Jag hälsar glatt "Gruezi miteinand" när jag går ombord och försöker sedan tänka på grammatiken när jag talar. Så slipper man i från att reta en nordtysk crew med Gruess gott eller en MUC-crew med att inte säga Gruess gott...
Sist flög vi bara det korta hoppet mellan BKK och KUL i F men likafullt hann vi bli så bekanta med flygvärdinnan att hon sedan e-mailat för att hyra vår sommarstuga...
Jag brukar också påpeka för dem när jag kommer att de 3-4 ggr jag åker LH F per år är höjdpunkterna i mitt liv. Att visa uppskattning för vad man (kommer att) få är ett bra sätt att faktiskt få det-med råge.
Sedan skriver jag alltid feedback till LH om jag skulle bli klumpigt eller tråkigt bemött-OCH när jag är mkt nöjd. Det gör skillnad. Vid en bonusflygning där pursern var otroligt oförskämd på det korta C-segmentet fick jag t ex tillbaks 10 000 poäng. Det går att interagera med LH och gör man det regelbundet inbillar jag mig att de noterar det-på ett positivt sätt. Jag ser redan fram emot FRA-ORD, FRA-DEN och FRA-LAX....alla via LHR :)
 
Toppen