Senaste nytt

1000 kr billigare idag än igår?

Mr.A

Medlem
Var tvungen att åka på möte i Lyon den 4 september och tillbaka den 5e, sökte biljetter igår och bästa alternativet var Swiss i ECO för 4200 kr, skulle boka via LH appen men hade inte CVC koden i huvudet till mitt inagda kortnummer så jag bestämde mig för att boka idag istället, till min förvåning var biljetten i runda slängar 1000 kr billigare idag (också via LH.s app), vet någon varför, jag har hört olika teorier om att man sänker biljettpriser 7 dagar innan avgång, att det är billigare vissa veckodagar etc, etc. det finns säkert flertalet snillen här på forumet som har teorier/idéer/erfarenheter av detta.
 

Bryant

Medlem
Jag tror det är så enkelt som tillgång och efterfrågan. Kanske var det så att det var dålig tillgång på dina flighter alternativt att någon avbokat en billigare bokningsklass som nu blev tillgänglig för dig.

Har också märkt av detta flera ggr när jag letat biljetter vilket har fått mig att sluta kolla priser efter jag har bokat. Ibland kan jag hålla mig..:)
 

henkedio

Medlem
Försökte googla fram boken som jag någon gång såg för ett tag sedan, som tar dig igenom hur du hittar billigast flygresa. Men du får hålla till godo med wikihow så länge. Där finns det en del förklarat.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte om den där Wikihow-artikeln är så mycket att hänga i julgranen. Det som alltid är en joker i leken, är hur revenue management justerar saker. Det kan bero på ett antal olika faktorer så som månens fas, skostorlek och sinuskurvans amplitud.

Men i botten av allt ligger givetvis tillgång och efterfrågan.
 
Toppen